Voluntari pe timp de pandemie

„Bună ziua! Aţi fost testat pozitiv?” Este prima întrebare adresată la telefon de către operatorul din call center-ul DSP unei persoane confirmată pozitiv. În judeţul Hunedoara, zeci de voluntari au fost chemaţi în ajutor. Autorităţile fac faţă tot mai greu numărului mare de persoane confirmate pozitiv. Cifra de azi este 412 de noi cazuri în judeţ.

„Aş dori să aflu nişte informaţii de la dumneavoastră: ne trebuie adresa de domiciliu pentru a trimite medicului datele despre locul în care sunteţi acum. Locuiţi singur? … Soţia este şi ea pozitivă? Aş dori să îmi spuneţi şi numele dânsei…” Cam aşa decurge un dialog între voluntari şi cei diagnosticaţi pozitiv. „Vorbim cam cu 10 persoane pe zi, în funcţie de câţi contacţi au avut persoanele respective. Durează mai mult la cei activi care s-au văzut cu multă lume pentru că sunt mai multe date de strâns. Până acum, cei cu care am vorbit eu au fost cooperabili, chiar bucuroşi că îi sunăm, că îi întrebăm cum se simt. Sunt oameni în izolare şi o vorbă bună, un gând frumos, le mai destinde un pic starea de spirit. Nu e uşor să stai izolat şi nici să fii în situaţia asta în pandemie”, povesteşte o tânără care poartă o mască în culorile curcubeului.

Olimpia Rusu Gavrilă are 29 de ani şi este elevă în anul III la Şcoala de Asistente „Carol Davila” din Deva. E mereu cu zâmbetul pe buze şi e lesne de înţeles de ce – pare să îşi fi găsit calea potrivită în viaţă: „Mi-am ales o meserie în care trebuie să empatizezi cu pacienţii şi îmi place să mă simt utilă. E un sentiment aparte când ştii că ajuţi pe cineva. Îmi place ce fac, de asta mi-am şi ales meseria de asistentă, pentru că îmi place să fiu aproape de oameni, să îi ajut, să întind o mână mai ales acum.” Olimpia are mai multe colege care s-au implicat în derularea anchetelor telefonice.

 

Autorităţile spun că aveau nevoie de voluntari din moment ce circa 600 de persoane cu COVID 19 aşteptau să fie contactaţi de DSP: „În ultima lună au apărut mai multe cazuri în judeţ. Direcţia de Sănătate Publică trebuie să facă aceste anchete epidemiologice pentru a fi la zi cu situaţia persoanelor confirmate pozitiv şi a celor care sunt contacţi direcţi. În momentul în care am văzut că personalul DSP nu poate să facă faţă, ne-am gândit la o formulă prin care să chemăm voluntari care să lucreze sub îndrumarea specialiştilor DSP. Ei dau telefoanele, notează datele şi fac anchetele”, explică prefectul Călin Marian.

Anchetele epidemiologice sunt menite să stabilească „lanţul de infecţie”, dar în urma derulării lor se dau decizii: de izolare pentru pozitivi sau carantinare pentru contacţi. De zile întregi, sute de hunedoreni internaţi în spitale sau izolaţi la domiciliu cu forme uşoare aşteptau să fie contactaţi: „Trebuie să ştim exact care este situaţia pacienţilor. Ancheta epidemiologică porneşte de la pacientul pozitiv. În momentul în care avem buletinul, noi îl gestionăm şi desfăşurăm această anchetă pentru a stabili unde va fi izolată acea persoană astfel încât să nu mai iasă în comunitate, să nu transmită virusul mai departe. Se stabiliesc contacţii direcţi şi, la final, fiecare persoană primeşte o decizie de izolare pentru cei pozitivi şi una de carantinare pentru contacţi. Aceste decizii sunt introduse în baza de date naţională unde se gestionează toate cazurile pozitive, inclusiv anchetele epidemiologice. Sunt introduse în baza de date de alerte pentru monitorizarea acestor persoane aflate la domiciliu”, susţine Sebastian Mezei, directorul DSP. Doar după finalizarea acestor anchete, medicul de familie poate elibera concediul medical.

Sebastian Mezei, directorul DSP

În Deva, sunt trei locaţii unde funcţionează call center-ul, toate puse la dispoziţie de către Inspectoratul Şcolar. La cea din sediul IŞJ, vin cei 20 de voluntari de la Şcoala de asistente, iar în clădirea Liceului Pedagogic mai funcţionează două grupe de voluntari dintre cadrele medicale din reţeaua şcolară din Deva. Sunt cazuri unde anchetele telefonice merg uşor sau cazuri în care persoana contactată nici nu mai poate vorbi – este situaţia celor internaţi în secţiile ATI Covid pentru care trebuie contactată familia. „Numărul anchetelor depinde de numărul celor confirmaţi pozitiv. Noi încercăm să facem cât mai multe. Miercuri, am făcut 100 de anchete, azi mergem cu 150 de anchete. Munca noastră presupune să sunăm persoana pozitivă, să aflăm datele şi numele celor care a intrat în contact. Se iau din urmă trei zile de la debutul simptomelor sau trei zile înainte de recoltare în cazul celor care sunt asimptomatici. E foarte important să stabileşti corect contacţii pentru a-i carantina şi a împiedica cât mai mult răspândirea virusului. Este mult de muncă, sunt multe cifre la care trebuie să fii atent, la datele cu caracter personal. Trebuie să fii atent pentru că o anchetă durează destul de mult mai ales la persoanele active”, spune dr. Daniela Roşca de la DSP Hunedoara, care coordonează activitatea în sala unde muncesc asistente şi medici şcolari.

„Sperăm că, în câteva zile, cu cei 40 de voluntari să ajungem la zi. Telefoanele au fost puse la dispoziţie de Primăria Deva, sunt luate cu împrumut de la consilierii locali pentru că era nevoie de telefoane în sistem android cu care să poată comunica rapid prin whatsapp cu personalul de la DSP. Noi, cei din Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, avem şedinţe în fiecare zi şi semnalăm care sunt problemele”, spune prefectul Călin Marian. Persoanele care au o astfel de decizie de izolare sau carantinare şi îşi părăsesc locuinţele riscă amendă sau dosar penal. Procedura stabileşte că un echipaj de jandarmi sau poliţie verifică zilnic dacă persoana respectă condiţiile de izolare.

 

Laura OANA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *