Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj critică metodologia de clasificare şi ierarhizare a universităţilor din România propusă de Ministerul Educaţiei
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj critică metodologia de clasificare şi ierarhizare a universităţilor din România propusă de Ministerul Educaţiei, spunând că este una greşită întrucât indicatorii după care doreşte ministerul să fie făcută clasificarea instituţiilor de învăţământ superior sunt indicatori de acreditare, precum numărul sălilor de clasă, la care se adaugă „filosofia ARACIS şi invenţiile locale”. Universitatea solicită Guvernului să nu permită înlocuirea realităţii academice cu clasamente politice, pentru că acest lucru poate afecta competitivitatea României şiimaginea ei în spaţiul european şi internaţional.
„Ministrul actual al Educaţiei ţine cu orice preţ să finalizeze clasificarea universităţilor (incluzând ierarhizarea domeniilor de studii). (…) Din păcate, metodologia propusă este una complet greşită. Dacă a rezultat din neştiinţă, este îngrijorător, dar lucrurile încă pot fi corectate. Dacă a rezultat însă din rea-intenţie, atunci acest demers este unul care vizează siguranţa naţională!”, atrage atenţia UBB într-un comunicat de presă.
Reprezentanţii universităţii spun că respectă ARACIS, însă această instituţie poate excela doar în acreditarea universităţilor, nu în clasificarea sau ierarhizarea lor, iar implicând ARACIS în acest demers, ministrul Educaţiei îi face un deserviciu imens. Astfel, spun ei, metodologia de clasificare propusă de MEN conţine mai mult indicatori de acreditare, precum numărul sălilor de clasă, combinaţi cu „filosofia ARACIS şi invenţii locale”.
„Dacă în clasamentele internaţionale de referinţă ale universităţilor (şi ierarhia domeniilor de studii) peste 80% dintre indicatori sunt legaţi de competitivitate-excelenţă, în metodologia propusă de minister acest procent se situează în jurul valorii de 27% pentru clasificarea universităţilor şi de aproximativ 20% pentru ierarhizarea domeniilor de studii, restul fiind indicatori de acreditare (ex. numărul de săli de clasă) congruenţi cu filosofia ARACIS şi/sau invenţii locale (ex. publicaţii comerciale), ambele seturi de indicatori atenuând şi chiar inversând diferenţele de competitivitate-excelenţă academică dintre universităţi. La rândul lor, experţii străini implementează viziunea/cerinţele ministerului, cerinţe care au făcut ca doar aproximativ 22% dintre indicatorii propusi pentru clasificare/ierarhizare să se regăsească între indicatorii din clasamentele/ierarhizările internaţionale de referinţă ale universităţilor”, mai explică UBB.
Reprezentanţii universităţii solicită Guvernului să nu înlocuiască realitatea academică cu clasamentele politice, pentru că afectează imaginea şi competitivitatea României. De asemenea, ei atrag atenţia experţilor internaţionali să nu facă popuneri de „metodologii experimentale”
„Nu avem nevoie în mediul academic românesc de un nou scandal, similar celui legat de alimentele de calitate scăzută trimise în Europa de Est. Nu avem nevoie de metodologii experimentale pentru clasificarea universităţilor româneşti. Universităţile româneşti se luptă să pătrundă şi să fie respectate în aria europeană/internaţională a educaţiei şi cercetării, nu să se raporteze unele la altele, după o măsură dată de factorul politic intern. Solicităm Băncii Mondiale, sub auspiciile căreia lucrează aceşti experţi, să nu-şi asocieze numele şi reputaţia cu un astfel de demers”, mai spune UBB.
Universitatea dă asigurări că va fi un partener constructiv şi serios al oricărui demers de clasificare şi ierarhizare care corespunde bunelor practici internaţionale. Astfel, ei propun ca în România să existe trei clase de universităţi – locale, regionale şi naţionale, fiecare clasă definită prin indicatori şi roluri academice sau sociale specifice, iar apoi fiecare universitate să poată alege clasa în care să fie analizată şi ierarhizată pe baza misiunii pe care şi-a asumat-o voluntar în propria Cartă.
Reprezentanţii instituţii avertizează că dacă va fi forţată de minister să intre într-un demers de clasificare absurd din punct de vedere academic o va face doar pentru că este constrânsă legal, însă va protesta prin toate mijloacele.
„Dacă UBB, ca instituţie publică, va fi forţată de minister să intre într-un demers de clasificare/ierarhizare absurd din punct de vedere academic, o va face, deoarece este constrânsă legal, dar va protesta public şi academic (şi prin alte mijloace), iar cu prima ocazie va avea grijă ca aceste derapaje să fie corectate şi modificate ireversibil în direcţia academică corectă. Acest mesaj se aplică şi metodologiei de clasificare a şcolilor doctorale (aflată de asemenea în lucru, în aceeaşi formulă, minister-ARACIS)”, mai spune UBB.
news.ro