Traficul de internet şi date a crescut în medie cu 26%, în cele două luni ale stării de urgenţă
Traficul de internet şi date a crescut în medie cu 26%, în cele două luni ale stării de urgenţă, în timp ce traficul de voce a înregistrat o creştere medie de 11%, comparativ cu cele 60 de zile de dinaintea instaurării stării de urgenţă, a anunţat luni Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
„În cele 60 de zile de stare de urgenţă, traficul de internet şi date a crescut în medie cu 26%, adică 30% în reţelele fixe şi 5% în reţelele mobile, în timp ce traficul de voce a înregistrat o creştere medie de 11%, comparativ cu cele 60 de zile de dinaintea instaurării stării de urgenţă”, arată ANCOM.
În perioada 16 martie-15 mai, utilizatorii din România au consumat un trafic de internet şi date de 1,8 mii PB (+30% faţă de perioada anterioară) în reţelele fixe, respectiv de 0,2 mii PB (+5%) în reţelele mobile.
„În contextul stării de urgenţă şi necesităţii de distanţare socială, reţelele de comunicaţii ne-au permis să ţinem legătura cu cei dragi, să lucrăm în siguranţă de acasă, să facem şcoala online, pe scurt, să fim împreună conectaţi. Cred că abia acum, în astfel de momente de cumpănă, când constatăm că peste 2.000 de PB de date au circulat prin reţelele de comunicaţii din ţara noastră în cele două luni de stare de urgenţă, conştientizăm cu toţii rolul esenţial pe care îl au comunicaţiile în viaţa noastră şi cât este de important să avem o infrastructură sustenabilă. Modul în care au fost gestionate reţelele de către operatori în toată această perioadă este un motiv de mândrie pentru România”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.
Creşterea mai pronunţată a traficului de date în reţelele fixe poate fi corelată cu faptul că cei mai mulţi utilizatori s-au aflat la domiciliu în perioada stării de urgenţă, folosind mai degrabă conexiunea Wi-Fi a router-ului de internet fix decât internetul mobil, inclusiv pentru consumul de voce sau date pe dispozitivele mobile.
„Aşa cum estimam încă de la jumătatea lunii martie, cererea de servicii de comunicaţii electronice a înregistrat evoluţii excepţionale în cele 60 de zile ale instituirii stării de urgenţă în România. Totuşi, creşterile au fost atenuate în urma apelului lansat de comisarul european Thierry Breton pentru o transmitere şi utilizare responsabilă a serviciilor de streaming video de tipul Netflix, Youtube sau Facebook, astfel că în reţelele mobile ponderea acestui tip de trafic a scăzut de la 55% la 49% în această perioadă”, a precizat Eduard Lovin, vicepreşedinte ANCOM.
În cazul traficului de voce, traficul de apeluri efectuate a crescut pe perioada stării de urgenţă cu 11%, depăşind 13 miliarde de minute (97% fiind realizat în reţelele mobile).
Estimările ANCOM arată că cele mai aglomerate intervale orare din perioada stării de urgenţă, din punctul de vedere al utilizării reţelelor de comunicaţii fixe şi mobile (internet şi telefonie), au fost: între orele 18-19 în data de 22 martie 2020 – 2,3 PB, cel mai mare consum de internet şi date în reţelele fixe: Momentul instituirii primelor restricţii impuse de Ordonanţa Militară nr. 2 privind masuri de prevenire a răspândirii COVID-19 – închiderea mall-urilor, suspendarea activităţii cabinetelor stomatologice şi interzicerea intrării în România a cetăţenilor străini şi apatrizilor; între orele 11-12 în data de 23 martie 2020 – 35 milioane minute vorbite, cel mai mare consum de voce: Momentul instituirii restricţiilor de circulaţie a persoanelor în intervalul orar 22:00-06:00, în baza Ordonanţei Militare nr. 2 din 21 martie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19; declaraţie de presă a Preşedintelui României.
O creştere similară s-a înregistrat şi în data de 19 aprilie (orele 11-12), un vârf tradiţional în prima zi de Paşti.
Un alt interval orar aglomerat a fost între orele 20-21 în data de 25 martie 2020 – 0,25 PB, cel mai mare consum de internet şi date în reţelele mobile, momentul instituirii interdicţiilor de circulaţie a tuturor persoanelor în afara locuinţei şi suspendarea unor zboruri, în baza Ordonanţei Militare nr. 3 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19.
„Informaţiile transmise de operatori arată că, în general, aceştia au respectat recomandarea ANCOM de a nu suspenda serviciile pentru neplată, astfel încât chiar şi utilizatorii cu facturi restante şi cărora în condiţii normale le-ar fi trebuit suspendate serviciile, să poată beneficia în perioada stării de urgenţă de acces la internet şi telefonie”, precizează autoritatea.
ANCOM a analizat informaţiile transmise de furnizori la finalul lunii mai 2020, comparând valorile de trafic din perioada stării de urgenţă în România (16 martie-15 mai 2020), cu cele din perioada de timp anterioară (16 ianuarie-15 martie 2020).
news.ro