Start forțat, pe lotul 4 al Autostrăzii Logoj-Deva | Reacția constructorului Lotului 3
CNAIR ne anunța mândru, ieri, 14 august, că se poate circula pe lotul 4 al Autostrăzii Deva-Lugoj, care măsoară 22 km. Marea inaugurare a celor 43 de km, mult trâmbițată, a fost ratată. După jocul de glezne al ministrului Cuc, CNAIR a găsit ”soluția” preluării forțate a celor 800 de metri aferenți lotului 3, care au făcut posibilă deschiderea circulației pe proaspăta autostradă, între Șoimuș și Ilia.
”Pentru a deschide circulației cei 22 de km aferenți lotului 4, CNAIR a preluat în baza unui proces verbal de predare – primire cei 800 de m aferenți lotului 3 care fac posibilă circulația între acest sector de autostradă și rețeaua de drumuri naționale existentă. Precizăm că până la recepționarea lucrărilor de pe lotul 3, CNAIR va asigura desfășurarea circulației în condiții de siguranță pe cei 800 de m preluați.
Precizăm că până la recepționarea lucrărilor de pe lotul 3, CNAIR va asigura desfășurarea circulației în condiții de siguranță pe cei 800 de m preluați. În baza unui plan pentru management al traficului stabilit împreună cu Poliția Rutieră, CNAIR va avea responsabilitatea doar pentru eventualele deteriorări cauzate de traficul rutier (parapete, marcaje sau semnalizări verticale).
Orice altă problemă legată de structura drumului rămâne în continuare în responsabilitatea Antreprenorului.
Lotul 4 al autostrazii Lugoj- Deva este parte integrantă a coridorului 4 Pan european ( Rin- Dunăre) , iar pe traseul acestuia se află Dealul Soimuș unde a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România.
Pe sectorul Sibiu- Nădlac al A1 accesul se va face pe la Nodurile Ilia și Margina, iar intre cele două localități, circulația se va desfășura pe rețeaua de drumuri naționale existentă.
Antreprenorul acestui contract în valoare de peste 419 mil. lei fără TVA este Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.
Precizăm că pentru Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, Consultantul nu a recomandat începerea recepției luni, 12.08.2019, deoarece nu au fost îndeplinite condițiile tehnice pentru demararea acestei proceduri. La acest moment, Antreprenorul Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. lucrează pentru remedierea problemelor.
După deschiderea circulației pe cei 22 km noi, rețeaua de autostrăzi din România măsoară 829 de km”, spune CNAIR în comunicatul de presă publicat pe pagina de facebook a companiei.
Reacția constructorului Lotului 3 taxează dur atitudunea CNAIR printr-un comunicat de presă în care precizează că tronsonul de 21 de km era „pregătit 100% și nu reprezintă un pericol pentru a fi circulat”:
”Împotriva acuzațiilor Companiei Nationale de Administrare a Insfrastructurii Rutiere, S.A (CNAIR), Asocierea responsabilă de proiectarea și construcția autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3 formată din S.C. TELOXIM CON S.R.L., COMSA, S.A., ALDESA CONSTRUCCIONES S.A. și S.C. ARCADIS EUROMETUDES, S.A. afirmă categoric că lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este perfect corespunzator, respectă standardele tehnice și de calitate ale unei autostrăzi europene și este 100% pregatita pentru desfasurarea traficului fără niciun pericol pentru utilizatori.
In opinia Asocierii nu exista motive tehnice pentru ca CNAIR sa nu efectueze recepția proiectului. Asocierea a finalizat toate lucrările și confirma ca nu exista impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamna ca nu împiedica recepția lucrării.
De asemenea, Asocierea considera o imprudenta modul de a acționa al CNAIR din data de 13 august și anume, de a deschide în mod unilateral traficul la Nodul Ilia, în acest caz chiar existând posibilitatea unui risc pentru circulația utilizatorilor. Asocierea nu își asuma nicio responsabilitate cu privire la aceasta situație având în vedere ca s-a realizat recepția fără o coordonare corespunzătoare intre Parti.
Asocierea doreste sa sublinieza ca a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plății lucrărilor efectuate (și certificate pentru plata), ci și nerespectarea de către CNAIR a deciziilor DAB (CAD) (Dispute Adjudication Board/Comisia de Adjudecare a Disputelor), derivate din pretențiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii; și nu se pretează la un Proiect de asemenea anvergura și care de altfel este finanțat cu fonduri europene.
De asemenea Asocierea va informa și Autoritatile Comisiei Uniunii Europene care finanteaza acest Proiect despre stadiul actual al acestui Proiect, astfel încât, dacă se considera oportun, acestia sa aplice masurile necesare”, se arată în comunicatul constructorilor autostrăzii.”