RETROSPECTIVĂ ROMANȚATĂ. Săptămâna în cinci minute de lectură

LUNI,  04 octombrie 2021

Șapte ore fără Facebook. Luni, omenirea a experimentat viața fără Facebook, Instagram și alte posibilități de evadare în virtual din concretul vieții. Cei mai tineri au suportat ”sinistrul” mai greu, în timp ce persoanele mai vârstnice și-au adus aminte pentru câteva ore de viața lor dinainte. Căderea rețelelor de socializare a readus pentru scurt timp omenirea cu picioarele pe pământ. Pe mulți tineri i-a băgat în sevraj. Au început să verifice impulsiv pe telefon dacă lumea lor virtuală nu s-a reabilitat, pentru că în lipsa ei viața lor a devenit dintr-o dată plictisitoare și, de prea multe ori, însingurată. Au existat însă și oameni care s-au detașat ușor de criza FB și pentru prima dată în luni de zile, au avut o socializare reală. Au vorbit unii cu alții față în față, iar mulți și-au ”redescoperit” familia. Cel mai lovit de pana de Facebook a fost domnul  Mark Zuckerberg, șeful rețelei. În cele câteva ore în care universala gazetă de perete de pe online a tăcut, compania domnului Zuckerberg a pierdut circa 7 miliarde de dolari. Automat patronul a coborât de pe locul patru pe locul cinci în topul celor mai bogați oameni de afaceri din lume. ”Sărăcirea” domnului Zuckerberg i-a lăsat, după criza FB, o avere de ”doar” 120, 9 miliarde de dolari! Pentru toată lumea dispariția de luni a porții spre universul paralel din virtual a fost ciudată, frustrarea fiind similară cu cea trăită când în copilărie prietenele tale de la bloc plecau în vacanță vara și nu mai aveai cu cine te juca. E trist, că în lumea de azi, rețelele domnului Zuckerberg au rămas pentru mulți oameni singurul prieten cu care să-și petreacă timpul.

MARȚI, 05 octombrie 2021

Guvernul Cîțu a fost demis. Complicații la pătrat. Ca să poți să-ți implementezi viziunea ca președinte în democrația românească ai nevoie, teoretic, de două lucruri: un premier, ”blindat” politic,  care te ascultă și o majoritate parlamentară. Este o presupunere justă că acesta a fost planul președintelui Klaus Iohannis când a dat curs jocului politic prin care domnul Florin Cîțu a fost ales președinte al PNL. Pe hârtie planul arăta perfect la Cotroceni. O singură vulnerabilitate exista: USR-PLUS. Ca totul să iasă perfect, useriștii trebuiau să rămână în alianță chiar și după ce au fost torpilați de  premierul Cîțu în cazurile substantiv propriu Vlad Voiculescu, Stelian Ion și Anghel Saligny. Surpriză însă! Câinele a plecat singur din măcelărie, o atitudine total nespecifică mediului politic autohton. Din acest moment, lucrurile s-au complicat la pătrat. Ales vineri șef peste liberali, domnul Cîțu a fost executat marți în Parlament fiind demis de pe funcția de premier. Dintr-o dată șpilul întregii manevre politice s-a gripat: domnul Cîțu a fost ales șef  liberal ca să-și consolideze autoritatea de premier, nu ca să plece din Palatul Victoria. Ostracizarea domnului Ludovic Orban a fost doar un beneficiu complementar în planul președintelui de schimbare a șefului de la PNL.  Pentru că situația nou creată generează stinghereală electorală,  după ziua de marți, politica mare românească a început să-și deruleze combinațiile cu fereală față de alegători. Refuzul USR-Plus de a reveni în alianță dacă domnul Cîțu este reinstalat ca premier nu permite gesturi politice glorioase pentru restul lumii.  În special pentru electoratele PNL și PSD. Scenariile posibile sunt puține și numai unul nu e cu miștocăreală la așteptările electoratului fiecărui partid mare. Dacă PNL îl propune din nou pe dl Cîțu la palatul Victoria, votanților PSD le-ar mirosi tare urât urmarea, pentru că un Guvern Cîțu2 nu ar putea fi investit fără voturile de susține ale parlamentarilor social-democrați. PSD trebuie să se asigure că electoratul său ar înțelege șmecheria cu susținerea ”dușmanului” și că ea te lasă să îți umpli umple burta pe erodarea politică a celorlalți, în acest caz PNL și UDMR. Nici președintele nu ar mai avea cine știe ce bucurii dacă-i va fi adus plocon dl. Cîțu ca propunere de ”nou” premier. Statutul de naș al USL2 ar fi pentru Klaus Iohannis ca un epitaf politic, în timp ce blatul cu PSD i-ar da electoratului PNL să mestece cel mai vâscos dispreț. Dacă rațiunea politică și-ar reintra în drepturi, singura soluție în consens cu viziunea comună a electoratului PNL și USR-PLUS, ar fi o propunere de premier forte din partea liberalilor,  o personalitate care să readucă în echipă USR-PLUS. În zestrea de oameni politici ai PNL există lideri care știu,  pot și vor să plivească pe repede înainte buruienile din Sănătate, Justiție și Economie care țin România pe loc. Dacă și președintelui i se va permite să dea undă verde marilor reforme în România, mai trebuie convinsă o singură parte că e momentul ca țara s-o rupă cu cuceririle toxice ale Republicii Dragnea. E vorba de maghiarii de la UDMR. Oricare alte variante sunt AUR curat!

 MIERCURI, 06 octombrie 2021

Un nou tip de înșelăciune cu certificate verzi de vaccinare. Poliția avertizează amatorii de fente cu certificate verzi de vaccinare false că riscă, mai nou, de două ori atunci când vor să cumpere așa ceva: o dată, pentru că pot cheltui 100 de euro degeaba și a doua oară, pentru că pretinzând că sunt vaccinați fără să fie își riscă propria sănătate. Referitor la țeapa cu certificate false, poliția a prezentat miercuri o nouă formă de înșelăciune căreia îi pot cădea victime naivii antivacciniști. Potrivit poliției, amatorii de astfel de documente falsificate intră în discuții cu ofertantul prin conversații scrise, private și transmit datele de identificare pentru completarea așa-zisului certificat, fiindu-le solicitată plata unor sume de bani, de aproximativ 100 de euro, pentru eliberarea unui certificat de vaccinare cu doză unică. Plata este solicitată în echivalent bitcoin, prin intermediul automatelor de plată sau în euro, prin aplicația PayPal, fiind oferite instrucțiuni precise de plată și codul QR al portofelului electronic sau, după caz, adresa de e-mail a beneficiarului. Pentru a-i convinge pe cumpărători să facă plata, autorul transmite fotografii ale certificatului solicitat, precum și ale AWB-ului generat electronic de firma de curierat, afirmând că, dacă nu se face plata în scurt timp (30 de minute sau o oră), se renunță la tranzacție. După efectuarea plății, vânzătorul nu mai transmite nimic și blochează conversațiile cu solicitantul. Înșelăciunea este perfectă pentru că este facilitată de anonimatul oferit de aplicațiile securizate de comunicare și de plată, precum și de reticența persoanelor înșelate de a sesiza faptele, întrucât acestea sunt de natură penală, afirmă anchetatorii.

JOI, 07 octombrie 2021

Vicepremierul Dan Barna, copresedinte USR-PLUS, sustine o conferinta de presa, miercuri, 1 septembrie 2021, la Palatul Parlamentului din Capitala. ALEXANDRU DOBRE / MEDIAFAX FOTO

DNA, BARNA, dosarul ”Biblioteca bunelor practici”. Direcția Națională Anticorupție (DNA) a confirmat că a început urmărirea penală în rem cu privire la un proiect european care are ca beneficiar o firmă care a aparținut lui Dan Barna şi soției sale. Noul dosar al fostului șef de la USR-PLUS vine după o sesizare a Departamentului de Luptă Antifraudă (DLAF) care anunțase că a înaintat un nou dosar care îl vizează pe Dan Barna în proiectul denumit foarte școlărește și nepenal  ”Biblioteca bunelor practici”. DNA a precizat că deocamdată fiind vorba despre o cercetare ”în REM” sunt cercetate doar faptele, în prezent nici o persoană neavând calitatea de suspect sau inculpat. De fapt, procurorii strâng probe pentru a stabili viitorul parcurs al dosarului. Ei au precizat că în funcție de probele pe care le găsesc se va stabili dacă s-a comis sau nu vreo faptă penală. Co-președintele USR-PLUS, Dan Barna, într-o declarație preluată de agențiile de presă, a declarat că sesizarea DLAF este de fapt un atac comandat care are ca scop final plasarea de știri negative despre el în momente cheie din punct de vedere politic sau electoral. Ancheta continuă!

 VINERI, 08 octombrie 2021

În ce județ e cel mai ușor să iei permisul de conducere? Vineri, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a prezentat o statistică complexă privitoare la evoluția numărului de posesori de permise de conducere din România și a procentului de persoane, pe județe,  care promovează examenul pentru obținerea permisului de conducere. Statistica relevă o dinamică ascendentă puternică a numărului de români care au primit dreptul de a conduce autovehicule în ultimii 10 ani. Astfel dacă în anul 2010, existau 6,2 milioane de români cu permis de conducere, în 2020, numărul lor a crescut la puțin peste 8 milioane. Privitor la performanțele românilor la examenele de obținere a permisului de conducător auto, studiul DRPCIV relevă că cei mai mulți candidați pică la proba teoretică, iar procentul de circa 50 la sută este similar aproape în toate județele. Diferențele apar la proba practică. Materialul arată că în ultimul an în top 3 județe unde este cel mai ușor de trecut proba practică se înscriu Brăila (78,87%), Vâlcea(74,91%) și Satu Mare(71,11). Cel mai exigent examen la proba practică se înregistrează în județul Sibiu unde doar 32 la sută din candidați reușesc să-l promoveze. În județul Hunedoara, rata de promovabilitate la proba teoretică este de 51,1 la sută, iar la cea practică de 53,15 la sută. Diferența ratei de promovare dintre Brăila – 78% și Sibiu – 32% este însă enormă. Studiul arată că proba practica ar putea fi influențată de diverși factori, cum ar fi traficul, serviciile școlilor de șoferi în ce privește pregătirea sau atitudinea indulgentă a examinatorilor. O presupunere justă ar fi că majoritatea celor care au picat proba practică la Sibiu ar fi promovat la Brăila. Ce ar fi însemnat asta pentru siguranța pe drumurile publice din România? Un studiu pe tema asta ar fi chiar interesant de făcut, la câte nenorociri se petrec zilnic pe șoselele patriei.

SÂMBĂTĂ, 09 octombrie 2021

Superofertă! Portavioane la 1 cent bucata. Marina SUA a vândut două portavioane vechi, scoase din uz cu ani în urmă, contra sumei totale de doi cenţi, adică un cent pentru fiecare portavion în parte. Cele două portavioane au fost vândute ca fier vechi unei firme specializate în dezmembrarea navelor. Sute de tone de metal bun de valorificat! Deși sună tentant, totuși, o astfel de tranzacție nu e pentru ”magneții” autohtoni. Chiar dacă cumperi cu un cent un portavion, costurile ulterioare de remorcare și dezasamblare a mamutului de metal întrec orice închipuire. De exemplu, costul dezmembrării unui portavion de mici dimensiuni este de circa 30 de milioane de dolari. Dacă vorbim de un portavion nuclear compania care valorifică metalul trebuie să aibă de cheltuit 1,5 miliarde de dolari.

 DUMINICĂ, 10 octombrie 2021

Cel mai mare avion cargo din lume, Antonov AN-225 Mriya realizat de compania ucraineană Antonov, a aterizat joi în România. Deținător a peste 200 de recorduri mondiale, avionul a fost proiectat și construit de ucraineni în anii 1980. Măsurând 84 de metri lungime şi având o anvergură a aripilor de 88 de metri (aproape de două ori lăţimea unui teren de fotbal obişnuit), aeronava a fost folosită în ultimele două decenii pentru a transporta încărcături masive. Avionul cântărește aproximativ 650 tone încărcat la capacitate maximă. Aeronava poate zbura timp de până la 18 ore de la decolare fără a fi realimentat.

 

Monica Pană

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *