Recomandări ANPC la cumpărarea produselor alimentare ”de post”
Directorul general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, face o serie de recomandări persoanelor care vor să cumpere produse alimentare de post, în condiţiile în care vineri începe Postul Crăciunului. Astfel, aceste produse trebuie achiziţionate doar din locuri amenajate şi autorizate, unde pot fi păstrate la temperatura corespunzătoare. Consumatorii sunt sfătuiţi să citească atent eticheta şi lista de ingrediente, având în vedere că, la controalele din anii anteriori, au fost găsite produse cu ingrediente de origine animală etichetate ca fiind ”de post”.
”Pe data de 15 noiembrie începe Postul Naşterii Domnului, cunoscut şi ca Postul Crăciunului, care durează până pe 24 decembrie si pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în acest post să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand să achiziţionaţi aceste produse alimentare numai din locuri amenajate şi autorizate, să solicitaţi şi să păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea\conformitatea sau siguranţa unui produs”, a arătat Paul Anghel, duminică, într-o postare pe Facebook.
”În cazul în care aceasta conţine şi ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ou, trebuie să ştiţi că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post. Pentru produsele tăiate, fracţionate sau porţionate de vânzător, solicitaţi să vedeţi eticheta produsului pentru a verifica compoziţia şi data durabilităţii minimale. Avertizez asupra faptului că pe unele ambalaje veţi găsi pe lângă lista cu ingrediente şi afirmaţia «poate contine urme de ou, lapte…». Aceasta este o informaţie oferită voluntar de către producător şi înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producţiei, cele mai mici urme din ingredientele menţionate, câteodată, nu pot fi evitate”, a atenţionat el.
În plus, consumatorii ar trebui să fie atenţi dacă în magazin sunt respectate condiţiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura, şi să nu cumpăraţi produse care au fost ţinute la temperaturi mai mari decât cea specificată. După achiziţie, trebuie respectate şi acasă condiţiile de depozitare precizate pe ambalaj.
De asemenea, trebuie verificată data durabilităţii minimale şi nu trebuie cumpărate produse cu data durabilităţii minimale sau data limita de consum depăşită sau modificată.
El a menţionat că ANPC va face controale în această perioadă şi a amintit că, în anii anterior, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse pe ale căror etichete erau înscrise menţiuni care puteau induce în eroare consumatorii: cozonac cu rahat, cacao şi stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicţie cu menţiunea inscripţionată pe fluturaşul colant “produs de post”, ”maioneză vegetală simplă” şi ”maioneză vegetală Shaorma”, deşi denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuş de ou, ulei şi alte ingrediente; ”pizza de post” – “specialitate cu aromă pe baza de uleiuri vegetale şi cazeină (substanţă proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel ”de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor.
Tot la controalele anterioare, s-au constat utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum şniţel, pate, parizer, salam, cârnaţi, cremwurşti etc. la care era ataşată sintagma “vegetal”, înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a menţiunii ”fără colesterol” sau ”0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică; produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conţinea proteine din lapte, în neconcordanţă cu denumirea de produs; produse de cofetărie preambalate, cu menţiunea “de post”, deşi în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frişcă”.
De asemenea, au fost constatate următoarele abateri: produse de post expuse la comercializare în acelaşi raft şi în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii (de exemplu produsul ”untar” ce conţinea grăsimi vegetale era expus la vânzare în acelaşi raion cu untul); expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conţinut ingrediente lactate; produsul ”crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiş inscripţionat ”Idei savuroase de post”, deşi, produsul conţinea ”zer praf dulce” şi ”praf de iaurt”, care sunt de origine animală şi nu de post.
news.ro