Premiat pentru fotografie document

„Îmi doresc recuperarea, cel puţin ca fotografie, a ceea ce mai există frumos şi autentic în satele din zonă”, spune muzeograful Daniel Iancu care şi-a făcut un obicei minunat: hoinăreşte prin aşezările rurale şi fotografiază arhitectura tradiţională. Prin cea mai recentă  iniţiativă, Daniel îşi propune să recupereze fotografiile vechi din satele hunedorene. 

Muzeograful Daniel Iancu este recunoscut pentru proiectele sale prin care încearcă să salveze, măcar cu aparatul foto, lumea veche a satului românesc. În vara anului 2016 a lansat şi un album intitulat: „Sate la marginea lumii. Arhitectură tradiţională din judeţul Hunedoara”. Daniel Iancu a strâns de-a lungul timpului mii de fotografii cu case tradiţionale, curţi sau elemente de arhitectură. A ajuns în cătune care nici nu mai există pe hărţi sau în statisticile oficiale şi unde, de multe ori, doar câteva ruine mai amintesc de aşezările pline de viaţă de odinioară. Fotografiile din album povestesc despre lumea veche a satului hunedorean, iar muzeograful a reuşit să facă o repertoriere a satelor părăsite, izolate şi depopulate. “Tot făcând aceste fotografii şi umblând pe dealuri şi munţi, mi-au ieşit şi câteva fotografii mai speciale care au câştigat premii în concursuri. Trebuie să umbli mult şi să nu documentezi din fuga maşinii”, mărturiseşte muzeograful de la Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva, care a devenit şi membru în Asociaţia Artiştilor Fotografi Hunedoreni. Acum însă a primit Premiul Secțiunii Speciale „Reproducere după fotografie veche”, la concursul naţional „Fotografia – Document Etnografic” din Cluj-Napoca. „Am numit-o „Femei din Federi”, e o fotografie pe care am descoperit-o întâmplător, mergând cu bicicleta şi încercând să ajung de la Orăştie, prin Călan, Haţeg, la Fundătura Ponorului. Am ajuns seara în Federi şi am cerut adăpost la o familie de acolo. Seara, la poveşti, mi-au arătat fotografiile lor vechi cu bunici şi am văzut printre ele o fotografie extrem de interesantă, una dintre cele mai vechi pe care le-am văzut”, povesteşte .

Peste 350 de fotografii au fost trimise din toată ţara pentru ediţia a 14-a a concursului național „Fotografia-Document Etnografic” şi mai bine de 100 de fotografii au fost selectate pentru expoziţie, dar juriul a ales numai 10 fotografii care au primit diverse premii. Printre câştigători se află şi muzeograful Daniel Iancu, care a convins cu reproducerea sa după vechea fotografie găsită în Federi. Iar membrii juriului sunt somităţi în domeniu: prof.univ.dr. Dorel Găină, prof.univ.dr. Karoly Feleki de la Departamentul Foto-Video-Procesare Computerizată din cadrul Universității de Artă și Design Cluj, maestrul fotograf Szabo Tamas și Mircea Albu, președintele ArtImage. „Fotografia descoperită în urmă cu câteva săptămâni, în zona Haţegului reprezintă trei femei îmbrăcate în costum popular şi este o fotografie care datează de la sfârşitul secolului al XIX-lea, dar nu am reuşit să identific clar anul în care a fost realizată. Sunt foarte puţine date despre autor, Krausz Gyula, un fotograf destul de cunoscut din Timişoara, la sfârşitul secolului 19. Una din fotografii chiar e datată 1888. Pentru că avea multe cereri şi-a deschis un atelier de fotografie şi la Deva, pe strada care acum se numeşte „Regina Maria”. Acolo s-au dus cele trei femei să-şi facă fotografii în portul popular. Problema este că nici gazdele mele din Federi nu mai ştiau cine erau cele trei, posibil din familie. Important este că se observă bine portul din zonă din acea vreme”, explică Daniel Iancu.

Nu este prima dată când Daniel Iancu participă la acest concurs naţional. De fapt, muzeograful a luat la ediţia de anul trecut locul II, la categoria alb negru. Daniel Iancu spune că şi-a făcut un ţel din a recupera vechi fotografii care ilustrează viaţa de la ţară şi care aduc informaţii istorice importante.  “Aceste fotografii sunt importante pentru că aduc în prim plan portul care exista la acea vreme şi sunt destul de puţine fotografii care redau aceste lucruri.  Noi avem portul descris fie în notele etnografilor de la sfârşitul secolului 19 şi începutul secolului 20, dar sunt puţine imagini. Există unele fotografii care se păstrează în special la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, fotografii realizate fie de fotografi români, fie de etnografi români sau străini care au călătorit prin Transilvania şi prin Banat”, spune Daniel Iancu care face apel la cei care deţin asemenea fotografii, să le aducă la Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane din Deva: „Aceste fotografii pe care le găsim în gospodării aduc un binevenit plus de informaţie, cel puţin din punctul de vedere al istoricului  Avem nevoie să recuperăm aceste fotografii document care ne arată cum se trăia în satele hunedorene şi ce purtau ţăranii în vremurile trecute”, ne îndeamnă muzeograful. Daniel Iancu este unul dintre puţinii oameni care reuşesc să îmbine arta fotografică cu erudiţia specialistului şi îmbină munca de teren cu abilităţile muzeografului. Totul pentru a salva o lume căreia România îi datorează rădăcinile. La concursul naţional “Fotografia-Document Etnografic” organizat de  Centrul Creaţiei Populare din Cluj Napoca a câştigat locul al III-lea la Secţiunea Color, profesorul Grigore Roibu, de la Liceul de Arte Deva cu lucrarea „Mândrul ciobănaș”.

 

Laura OANA

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *