Polițiștii hunedoreni, la raport. Evaluarea activității IPJ Hunedoara pe anul 2021
Poliţiştii hunedoreni au analizat activitatea profesională desfăşurată în cursul anului 2021. Siguranța cetăţeanului – obiectiv prioritar pentru structurile I.P.J. Hunedoara.
Analiza activităţii desfăşurate de efectivele Inspectoratului de Poliţie Judeţean Hunedoara în cursul anului 2021 a relevat faptul că poliţiştii hunedoreni s-au implicat cu profesionalism şi responsabilitate în organizarea şi desfăşurarea, la nivel judeţean, a unor acţiuni ce au vizat creşterea autorităţii Poliţiei şi asigurarea respectării legii, întărirea prezenţei echipelor de patrulare în zonele de interes, pentru prevenirea posibilelor activităţi infracţionale.
Concentrată pe oferirea unui serviciu public poliţienesc de calitate, Poliţia Hunedoreană şi-a îndeplinit obiectivele legale care a fost învestită, respectiv:
–creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni prin protejarea persoanei, protejarea patrimoniului, siguranţa stradală şi siguranţa rutieră;
-destructurarea grupărilor infracţionale;
-asigurarea climatului de legalitate a mediului de afaceri, prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei, contrafacerii de mărfuri, a infracţiunilor din domeniul achiziţiilor publice, precum şi prin protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene;
–asigurarea resurselor umane, a mijloacelor materiale şi financiare necesare dezvoltării şi menţinerii capacităţii operaţionale a Poliţiei Hunedorene.
Poliţiştii hunedoreni au acţionat în scopul păstrării unui trend descendent al infracţiunilor contra persoanei şi a patrimoniului acesteia, astfel încât în toate cazurile unor infracțiuni grave, comise cu violență, autorii au fost identificați şi deferiţi justiţiei.
Infracţionalitatea de mare violenţă (infracţiuni sesizate) a cunoscut o scădere considerabilă, nefiind înregistrate în perioada de referinţă infracţiuni grave din categoria celor asupra nou-născutului/fătului sau urmate de moartea victimei.
În anul 2021, polițiștii de proximitate din cadrul celor 14 subunități de poliție din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Hunedoara au desfășurat peste 1.240 de activități în comunitate și au avut în vedere atât cunoașterea populației și a teritoriului, cât și identificarea locurilor și mediilor favorabile comiterii de fapte antisociale.
Pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică în incinta și zona adiacentă instituțiilor de învățământ, polițiștii de proximitate au desfășurat 531 de activități de prevenire.
Activitatea polițiștilor de proximitate a vizat și consilierea membrilor comunității cu privire la problemele pe care aceștia le-au ridicat, aspecte aflate atât în competența poliției, cât și a altor instituții. În perioada de referință au fost consiliate peste 1.300 de persoane.
În perioada analizată, au fost direcționate spre Dispeceratul Apeluri de Urgenţă 112 din cadrul I.P.J. Hunedoara, 31.903 apeluri (+3.528 faţă de 2019).
Criminalitatea în mediul rural:
La nivelul celor 55 de comune ale judeţului Hunedoara au fost constituite 8 secții de poliție rurală și 5 posturi de poliție comunală coordonate de către poliţiile municipale şi orăşeneşti. În cursul anului 2021 infracționalitatea
Prevenirea și combaterea violenței în familie:
Diversificarea și accentuarea formelor de manifestare a agresivității în familie reprezintă un domeniu de interes și de acțiune al poliţiştilor hunedoreni, mandataţi să gestioneze activitățile de prevenire și combatere a acestui fenomen.
În urma analizării datelor statistice existente cu privire la infracțiunile sesizate în anul 2021, în domeniul violenței în familie, la nivelul judeţului Hunedoara, comparativ cu anul 2020, se constată că acestea au crescut (+9.2%).
La nivelul subunităților de poliție din cadrul Inspectoratului de Poliţie Județean Hunedoara, la începutul anului 2021 existau în lucru 94 ordine de protecție, din care 91 la solicitarea victimei, unul la solicitarea procurorului și 2 la solicitarea altor instituții, cu 24 mai mult față de începutul anului 2020. În cursul anului 2021, au mai fost emise 173 ordine de protecție, din acestea 85 provenite din ordine de protecție provizorii, 163 fiind emise la solicitarea victimei și 10 la solicitarea procurorului.
De asemenea, în cursul anului 2021 au fost emise 206 ordine de protecție provizorii, toate la solicitarea victimei, 163 în mediul urban și 43 în mediul rural.
Din cele 206 ordine de protecție provizorii emise, 138 au fost confirmate de procuror, ulterior doar 85 fiind transformate de instanță în ordine de protecție.
În cursul anului 2021, polițiștii au intervenit la 1.001 evenimente privind violența domestică, din care 784 au fost înregistrate în mediul urban și 217 în mediul rural.
SIGURANŢA RUTIERĂ
Structurile cu atribuții de poliție rutieră au avut ca obiectiv prioritar reducerea riscului rutier prin diminuarea numărului accidentelor rutiere, astfel încât, la nivelul anului 2021, s-au înregistrat scăderi semnificative faţă de anii anteriori: comparativ cu perioada similară a anului 2020, se constată o scădere cu 31,1% a numărului accidentelor grave.
Principalele cauze generatoare ale accidentelor rutiere grave înregistrate în perioada supusă analizei sunt reprezentate de:
- viteză neadaptată la condițiile de drum : 15 accidente grave;
- neacordare prioritate pietoni : 13 accidente grave;
- nerespectarea regulilor de circulație de către pietoni: 12 accidente grave.
Principalele activități desfășurate pentru diminuarea riscului rutier:
În anul 2021, poliţiştii hunedoreni au organizat 1.773 de acțiuni, din care exemplificăm:
- Pentru prevenirea conducerii sub influența alcoolului = 184 acțiuni;
- Pentru prevenirea încălcării regimului legal de viteză = 555 acțiuni;
- Pentru prevenirea încălcării regulilor de circulație de către pietoni = 146 acțiuni;
- Pentru prevenirea neacordării priorității de trecere pietonilor = 99 acțiuni;
- Privind depășirile în zone și situații interzise = 80 acțiuni;
Cu ocazia acţiunilor preventive, au fost constatate peste 1.000 de infracţiuni, din care exemplificăm:
- contra siguranței circulației pe drumurile publice: 572 infracțiuni, respectiv:
- pentru alcoolemie peste limita admisă = 229 infracțiuni;
- pentru conducere fără permis = 213 infracțiuni,
- conducerea unui autovehicul neînmatriculat/neînregistrat = 19;
- refuz ori sustragere de la prelevarea mostrelor biologice = 18
Totodată, a fost suspendat dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice în 2.891 de cazuri, din care:
- pentru conducere sub influența alcoolului = 235,
- pentru depășirea cu peste 50 km/h a limitei legale de viteză= 1.469;
- pentru neacordarea priorității de trecere pietonilor = 92;
- pentru neacordarea priorității de trecere vehiculelor = 221;
- pentru depășire neregulamentară: = 500
- pentru alte abateri= 374.
Cu ocazia acţiunilor în trafic, au fost retrase 1.150 certificate de înmatriculare (din care 311 pentru defecțiuni tehnice).
TRANSPORTURI FEROVIARE
Serviciul Judeţean de Poliţie Transporturi Hunedoara se află în subordinea Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Timişoara și se compune din reședința Serviciului şi 8 Posturi de Poliţie Transporturi Feroviare.
Activitatea serviciului, în anul 2021, a fost orientată pe obiectivele Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Timişoara, astfel încât s-a avut în vedere creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni, combaterea infracţionalităţii, combaterea fraudelor vamale, fiscale și traficului de produse contrafăcute, combaterea furturilor de metale de la infrastructura de transport și de la vagoane, combaterea furturilor din vagoane și de la călători, creşterea autorităţii structurilor de poliţie transporturi, consolidarea activităţii de ordine publică prin realizarea unui sistem integrat cu participarea instituţiilor abilitate.
În cursul anului 2021, poliţiştii serviciului au soluţionat 148 de dosare penale, dintre care: 19 au vizat infracţiuni economice (în special evaziune fiscală), 113 de natură judiciară (în special furturi de la călători sau de la infrastructura feroviară) și 16 altă natură, fiind cercetate 33 de persoane, dintre care două au fost reținute și arestate preventiv.
În perioada 16.08.2021-14.09.2021, polițiștii Serviciului Județean de Poliție Transporturi Hunedoara au fost sesizați despre sustragerea de bobine de joantă și relee tip fișă de pe secția de cale ferată 202, fiind înregistrate 9 dosare penale cu autori necunoscuți (prejudiciul total fiind de peste 1.566.360 de lei).
Cu ocazia activităților efectuate în cauză, poliţiştii au identificat doi bărbaţi, bănuiţi de comiterea furturilor, ce au fost reținuți pentru 24 de ore și ulterior arestaţi preventiv.
Totodată, poliţiştii au acționat pentru combaterea migrației ilegale, în cursul anului 2021 fiind depistați 636 de cetăţeni străini (din care 26 cu ședere ilegala) și au fost întocmite două dosare penale pentru trecere ilegală a frontierei de stat.
Pentru asigurarea unui climat corespunzător în staţiile C.F.R. şi în trenurile de călători, poliţiştii au efectuat 130 de acțiuni şi peste 3750 de patrulări în trenuri.
CRIMINALITATEA ECONOMICO-FINANCIARĂ
În perioada de referinţă, poliţiştii hunedoreni au iniţiat peste 70 de acțiuni cu efective mărite, împreună cu specialişti din cadrul Direcţiei pentru Agricultură Hunedoara, Direcţiei Sanitar Veterinare şi Siguranţa Alimentelor, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Oficiul Pentru Protecţia Consumatorului, etc. acţiuni care au vizat prevenirea şi combaterea infracţionalităţii în domeniul producerii şi comercializării produselor agroalimentare, protecţia forţei de muncă, turism şi alimentaţie publică, construcţii, comerț ilicit cu produse din tutun. În urma acestor acţiuni, au fost constatate 23 de infracțiuni şi au fost aplicate 148 de sancţiuni contravenţionale în valoare de 16.739,00 mii lei.
În cursul anului 2021, au fost înregistrate 297 de dosare penale (79 prin sesizare din oficiu), din care 48 privind fapte de evaziune fiscală, 10 contrabandă, 4 pe linia spălării banilor, 6 privind ilegalități în domeniul achizițiilor publice, 113 pentru înșelăciune, 13 proprietate intelectuală și 147 pentru alte genuri de infracțiuni.
Din totalul dosarelor penale instrumentate anul trecut, au fost soluționate 465 dosare penale, respectiv 58 dosare penale pe linie de evaziune fiscală, 17 pe linie de contrabandă, 13 pe linie de achiziții publice, 119 pentru înșelăciune, 5 privind spălarea banilor, 28 privind proprietatea intelectuală etc.
REGIMUL ARMELOR, EXPLOZIVILOR ŞI SUBSTANŢELOR PERICULOASE
În 2021, poliţiştii structurii de profil au efectuat 58 de acțiuni în baza unor planuri de acțiune proprii, din care 32 pe linie de arme și braconaj cinegetic și 26 pe linia materiilor explozive, substanțelor toxice și periculoase, în cadrul cărora au fost constatate 41 de infracțiuni (din care 17 în flagrant).
Totodată, poliţiştii hunedoreni au efectuat 436 de controale pe linie de arme și muniții, din care 355 la persoane fizice posesoare de arme și 89 la persoane juridice, precum și 204 controale pe linie de explozivi și substanțe periculoase, din care 57 la persoane fizice și 136 la persoane juridice;
Pe linie de arme și muniții, au fost indisponibilizate în vederea continuării cercetărilor și a confiscării speciale în cadrul dosarelor penale instrumentate ori în vederea confiscării ca măsură complementară a sancțiunilor contravenționale aplicate, 101 arme, din care 59 arme letale și 42 arme neletale, precum și 4.377 elemente de muniție, 379 kg. carne de vânat, 23 de trofee și 13 capcane;
Pe linie de substanțe periculoase, au fost indisponibilizate în vederea continuării cercetărilor și a confiscării speciale 1.286 kg. articole pirotehnice, 7 kg. și 13 litri deșeuri periculoase și produse de protecție a plantelor, precum și 19 kg. de mercur.
INFRACŢIONALITATEA ÎN DOMENII SPECIFICE
Silvicultură
În perioada analizată, poliţiştii Biroului de Combatere a Delictelor Silvice au organizat 184 acţiuni și controale, au verificat 327 de obiective, 171 de mijloace de transport și 100 exploatări forestiere.
În perioada analizată poliţiştii au aplicate 64 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 249.000 lei și au dispus confiscarea/indisponibilizarea în vederea confiscării a 351,59 mc material lemnos.
Protecţia Animalelor
În perioada analizată, poliţiştii Biroului pentru Protecția Animalelor au înregistrate 25 dosare penale, în două dintre dosarele penale instrumentate luându-se măsura reținerii pe o perioadă de 24 ore față de cei bănuiţi, pentru săvârșirea infracțiunii de rele tratamente aplicate animalelor.
Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis 7 ordine de plasare în adăpost în baza cărora au fost puse în adăpost prin grija Consiliului Județean Hunedoara 85 de animale (2 animale aparținând speciei sus scrofa, 81 animale aparținând speciei canine, un animal aparținând speciei ecvidee și un animal din specia galinacee).
În cursul anului 2021, poliţiştii Biroului au efectuat 15 acțiuni și 93 controale pentru verificarea modului de funcționare al adăposturilor de animale, nerespectarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, regimul de deținere al câinilor periculoși sau agresivi, precum și respectarea legislației de protecție a animalelor şi au aplicat 100 sancțiuni contravenționale, cu o valoare totală de 99.800 lei.
PREVENIREA CRIMINALITĂŢII:
Activitatea de prevenire s-a orientat pe cele 3 priorități naționale stabilite de Poliția Română:
În domeniul prevenirii criminalității, activitatea s-a orientat pe cele 3 (trei) priorități naționale stabilite de Poliția Română pentru anul în curs:
- Prevenirea infracțiunilor contra persoanei, cu accent pe prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor,
- Prevenirea infracţiunilor contra patrimoniului, cu accent pe prevenirea infracționalității cu grad ridicat de impact emoțional și psihologic în comunitate,
- Prevenirea violenței domestice și a agresiunilor de natură sexuală.
Totuși, în cursul anului 2021 au fost desfășurate 39 de activități punctuale, campanii, proiecte preventive, pe diferite teme legate de: siguranța minorilor, prevenirea victimizării acestora, promovarea răspunderii penale în rândul tinerilor, prevenirea bullying-ului, a consumului de droguri și a violențelor școlare, siguranța bunurilor de valoare și protejarea proprietății personale, asistența juridică a victimelor violenței domestice, prevenirea tâlhăriilor, a înșelăciunilor, a furturilor din locuințe, siguranța on-line, protecția datelor cu caracter personal, prevenirea răspândirii COVID-19, prevenirea și informarea populației privind utilizarea articolelor pirotehnice.
În aceste demersuri au participat 2.649 beneficiari: elevi, cadre didactice, părinți, specialiști, asistenți sociali, vârstnici, turiști, femei vulnerabile, proprietari de locuințe, administratori ai asociaților de proprietari.
Le menționăm pe cele mai relevante dintre ele:
Campania națională „Hoții îți invadează intimitatea”, având ca scop, prevenirea infracțiunilor de furt din locuințe, desfășurată în cadrul unor centre comerciale, programul educațional „Ambasadorii antibullying”, destinat elevilor prezentat în format online, privind prevenirea și combaterea violenței școlare, campania națională ”Școala Siguranței Tedi”, proiectul național ”Selfie-ul pe tren nu ia like-uri, ia vieți”, campania “Vacanța s-a terminat. Sunteți pregătiți pentru un nou început?”, campania națională ”Foc de Artificii”, campania națională “Sărbătorile se petrec în familie. Tu știi unde este copilul tău?”, campania națională “Atingeri nedorite”, toate activități destinate minorilor, proiectul ”Fără discriminare” destinat polițiștilor din structurile operative și activități specifice pandemiei, de informare a cetățenilor privitor la măsurile impuse de autorități pentru prevenirea răspândirii COVID – 19.
SIGURANŢA ŞCOLARĂ
În perioada supusă evaluării, polițiștii Biroului Siguranță Școlară, împreună cu structurile de ordine publică și poliție rutieră au implementat 4 planuri de acțiune distincte, pe linia prevenirii și combaterii infracționalității în incinta și în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, pe linia verificării legalității transportului de elevi și a celui public de persoane, pe linia prevenirii și combaterii infracționalității și a absenteismului și pe linia verificării modului de asigurare a pazei și protecției unităților școlare.
Pentru cunoașterea problemelor întâmpinate de unitățile de învățământ, polițiștii Biroului s-au deplasat la 198 unități de învățământ din mediul urban si rural și la Universitatea din Petroșani, activități în care au stabilit cu conducerea unităților școlare moduri de creștere a siguranței elevilor și a cadrelor didactice.
ACTIVITĂȚILE STRUCTURILOR SUPORT
Criminalistică
În anul 2021, lucrătorii criminalişti din cadrul birourilor şi formaţiunilor criminalistice, cu atribuţii de investigare tehnico-ştiinţifică a locului faptei:
- au efectuat 4192 activităţi de cercetare la faţa locului, în urma cărora au ridicat peste 21.000 de urme şi au întocmit peste 3.900 planşe fotografice.
În cadrul compartimentului Expertize şi Constatări Tehnico-Ştiinţifice, au fost întocmite 143 rapoarte de expertiză şi constatare tehnico-ştiinţifică, fiind examinate peste 5750 de materiale în litigiu şi model comparaţie.
Prin concluziile formulate în cuprinsul rapoartelor de expertiză şi constatare (fără cele dactiloscopice), au fost identificate 39 persoane, bănuite de comiterea a 27 de fapte penale.
În privinţa resursei umane, vârsta medie a personalului este de 36 ani şi 8 luni, iar a personalului care ocupă funcţii de conducere este de 44 ani și 6 luni (cu un coeficient de încadrare de peste 77%).
În perioada analizată, a fost demarată procedura pentru recrutare din sursă externă, în urma concursurilor fiind încadrați 57 de polițiști.
Anul 2021 a marcat înființarea Serviciului de Pregătire Profesională, prin suplimentarea statului de organizare, poliţiştii acestui serviciu derulând activităţi pentru pregătirea agenţilor şi a ofiţerilor de poliţie pe linia conducerii autovehiculelor în regim prioritar, pe linia tacticii polițienești, pe linia pregătirii de specialitate, pe linia instrucției tragerii şi în domeniul pregătirii sportive.
Pe tot parcursul anului anterior, poliţiştii Serviciului Logistic au desfăşurat activităţi de întreţinere şi reparare a mijloacelor de transport din înzestrarea unităţii, respectiv la tehnica din dotare, au asigurat şedinţele de pregătire şi au reuşit asigurarea carburanţilor necesari mobilităţii parcului auto propriu.
Activitatea poliţiştilor acestui serviciu s-a desfăşurat cu rezultate care s-au situat la nivelul gradului de exigenţă impus de îndeplinirea măsurilor complexe specifice asigurării unor condiţii decente pentru desfăşurarea activităţii compartimentelor operative, pentru amenajarea spaţiilor de primire a publicului şi pentru asigurarea şi menţinerea unor condiţii de detenţie pentru persoanele care potrivit legii sunt private de libertate, aflate în custodia poliţiei, aşa cum sunt prevăzute în reglementările privind drepturile omului, în condițiile materiale și financiare impuse de bugetul avut la dispoziție.
În anul 2021 s-au efectuat lucrări de amenajare a grupurilor sanitare de la sediile unor posturi de poliție, s-au amenajat spații optime de lucru pentru structurile nou înființate (respectiv Serviciul Poliția Animalelor și Serviciul de Pregătire Profesională), s-au efectuat lucrări de reparații la acoperișurile a 7 sedii de poliție, s-au efectuat lucrări de reparații/renovare la mai multe sedii de poliţie, (4 sedii de poliție municipală și la sediul I.P.J. Hunedoara).
De asemenea, au fost realizate două lucrări de investiţii şi s-a realizat documentația pentru realizarea investiției privind redimensionarea rețelei de gaze naturale și a instalației termice la sediul I.P.J. Hunedoara.
CONCLUZII
În perioada analizată poliţiştii hunedoreni și-au îndeplinit cu succes misiunile, acestea fiind cu grad ridicat de periculozitate, iar modurile tactice de intervenţie au respectat prevederile legale, drepturile și libertăţile fundamentale ale omului.
În cursul anului 2021, echipa managerială a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Hunedoara, împreună cu efectivul din subordine şi în colaborare cu celelalte instituţii de aplicare a legii, a dovedit că deţine potenţialul logistic şi uman necesar pentru diminuarea şi ţinerea sub control a fenomenului infracţional, în vederea protejării intereselor legale ale cetăţenilor.
Pentru anul 2022, activităţile I.P.J. Hunedoara se vor derula, în continuare, în conformitate cu priorităţile de acţiune naţională prevăzute de actele normative în vigoare şi vor urmări, cu precădere, creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni prin protejarea persoanei, protejarea patrimoniului, siguranţa stradală, siguranţa rutieră şi siguranţa transporturilor, prevenirea şi combaterea infracţionalităţii organizate şi transfrontaliere şi destructurarea grupărilor infracţionale.