Podul plutitor s-a scufundat
Brudina de peste Mureş care făcea legătura peste apă, între maluri, pentru satele Folt şi Pricaz s-a scufundat. Pe aici traversau înainte câteva mii de localnici, dar şi turişti curioşi să încerce o traversare peste apă. Cele câteva minute cât dura călătoria peste râu erau o experienţă interesantă. Podul plutitor a funcţionat până în urmă cu câteva luni când apele mari sau un butuc adus de apă au scufundat-o parţial şi autorităţile nu s-au mai străduit să o repare şi să o repună în funcţiune.
Mai sunt doar câteva locuri în ţară unde se păstrează şi se folosesc asemenea poduri plutitoare care leagă malurile. Brudina din Folt transporta zeci de oameni, utilaje şi maşini în fiecare zi. Pentru localnici, era o necesitate. Sătenii spun că până şi turiştii auziseră de ea şi mulţi treceau pe aici doar pentru a traversa apa „la volan”. „Pe vremea când eu şi cu tata aveam grijă de ea, în urmă cu câţiva ani, taxa de brudină era de 3 lei pe maşină şi 1 leu pentru oameni. Nu era deloc mult, oamenii erau mulţumiţi că se scurta mult drumul, alţii veneau şi făceau fotografii, filmau”, spune Andrei Evi, fost brudinar. Nimeni nu ştie exact ce s-a întâmplat cu podul plutitor de fier în toamna anului trecut. Sătenii au găsit mijlocul de transport, cu care erau obişnuiţi de un veac, scufundat parţial în apă. Cum nici autorităţile din Rapolt, nici cele din Tudaş nu s-au deranjat să o repare, brudina se afundă tot mai mult în mâlul malului de către Folt.
Înainte, autovehicule, tractoare chiar şi animale erau transportate dintr-o parte şi alta a Mureşului. Perioada sa de glorie a fost în 2009, atunci când lucrările la DN7, între Deva şi Orăştie, adunau cozi ameţitoare. Cei care ştiau de brudină, preferau să aştepte câteva minute aici, pe malurile Mureşului, decât să zacă în trafic şi câte o oră sau chiar mai mult. Şoferii s-au deprins imediat cu drumul peste apă, vestea s-a dus aşa că se întindeau cozi şi la brudină. „Foarte des folosim brudina pentru că facem des naveta de la Folt la Orăştie şi ne ajută foarte mult ca să nu ocolim”, spunea atunci o şoferiţă, iar un bărbat declara: „Toţi o folosim: Orăştia trece dincolo, noi, de pe malul drept, Bobâlna, Foltul, Boiu, Rapoltul, toţi trec dincolo. Trecem maşini, animale. Scurtăm cu cel puţin 10 km drumul.”
De când s-a scufundat, brudina care leagă zona Orăştiei de celălalt mal, zace în apă şi, dacă e să stai după intervenţia autorităţilor locale, sunt puţine şanse să fie repusă în funcţiune. Mai nou, localnicii sunt nevoiţi să facă un ocol de peste 30 de kilometri ca să ajungă la oraş sau la terenurile agricole pe care le au dincolo de apele Mureşului. „E legătura noastră cu oraşul! Să ai la şase kilometru un oraş şi să trebuiască să ocoleşti atâta, nu e normal! 20 de kilometri să mergi de fiecare dată şi asta dacă mergi prin Geoagiu! Dacă mergi prin Simeria e şi mai mult, vreo 30!”, spune un fost cadru didactic, profesoara Goran din Folt. Şi nu e singura care se plânge de lipsa brudinii. „E nevoie de ea ca să ne facă legătura pentru că mulţi avem pământ peste Mureş, la Turdaş. Trebuie mers pentru lucrări agricole şi tot felul de acte care ne trebuie. E şi legătura bună cu Orăştie, la vreo cinci kilometri”, spune altă localnică. Oamenii din zonă spun că brudina era foarte utilă şi ar dori să fie repusă în funcţiune.
Localnicii aveau mare noroc cu brudina. Mulţi au terenuri agricole pe celălalt mal al Mureşului la care acum ajung cu greu şi consum mare de combustibil. Sunt nevoiţi să ocolească zeci de kilometri cu tractoare mari şi alte utilaje greoaie ca să-şi lucreze pământul. Brudina scufundată acum funcţiona din 2000 când înlocuise altă brudină care s-a împotmolit în mâl. „Eu o ştiu de când am venit aici, din 51, când socru-meu era brudar. După aia, când bărbatu-meu o rămas la pensie o fost el. Trecea multă lume şi banii se dădeau la Sfat”, îşi aminteşte o bătrânică, Valeria Şerdean. Cu multă vreme în urmă, brodul era construit din lemn, iar mai nou din metal. Era un mijloc de transport foarte eficient şi asta pentru că nu consumă deloc energie, ci era purtat de curentul râului.
„Brudina era foarte importantă – era legată de obştea satului Folt. La fiecare trei case o să găsiţi că un bărbat a lucrat acolo de-a lungul vremurilor. Înainte, vadul de trecere era mai sus, mai aproape de sat şi acolo exista şi „Casa brudinii”, un loc unde omul care o îngrijea stătea şi noaptea. Şi, de la momentul ăla când cineva stătea acolo şi noaptea ca să poţi trece oricând, am ajuns acum în 2019 să nu mai avem cu ce trece deloc, nici ziua!”, îşi spune oful profesoara.
Autorităţile locale spun că mai convenabil ar fi un pod peste Mureş. Edilul din comuna Turdaş spun că brudina depăşise oricum termenul de funcţionare: „Podul s-a realizat în 1998-99 şi, la ora actuală, este ruginit şi degradat, au apărut spărturi şi nu cred că mai poate fi făcut funcţional. În al doilea rând, nici nu mai există personal care să facă acest serviciu de a manevra şi administra acest brod, că nu vrea nimeni să se angajeze. În baza discuţiilor de la Consiliul Judeţean, am făcut un memoriu şi solicit că, dacă se poate pe PNDL 3, să se facă o punte pietonală sau ceva de genul ăsta, un pod care să aibă o capacitate de până la 7,5 tone, să fie folosit de autoturisme şi mijloace agricole”, spune Remi Bocşeri, primarul Turdaşului. Dimpotrivă, autorităţile judeţene cred că soluţia ar fi tot repararea podului plutitor: „Un pod este o lucrare de anvergură şi necesită mulţi bani. Repararea brodinei ar fi o soluţie mai bună. E mai complicat, dar trebuie găsită o soluţie pentru comunitatea de acolo”, spune Mircea Bobora, preşedintele Consiliului Judeţean.
Până să rezolve problema, oamenii vor fi nevoiţi să facă un ocol de peste 30 de kilometri ca să ajungă la sau dinspre Orăştie. Chiar şi ambulanţele şi pompierii pierd mult timp în cazul unei intervenţii de urgenţă în zonă.
Laura OANĂ