Peste 70% dintre cazurile de cancer de sân, diagnosticate în stadiile 2 şi 3
Peste 70% dintre cazurile de cancer de sân au fost diagnosticate în stadiile 2 şi 3, iar 40% dintre persoane au fost nevoite să plătească investigaţiile necesare pentru acest diagnostic, arată rezultatele unei cercetări online realizate de Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC). Coaliţia a lansat o campanie de conştientizare şi educare care îşi propune să ofere informaţii despre circuitul în sistem al persoanelor diagnosticate cu cancer de sân, dar şi sprijin pentru acestea.
Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC) a făcut, în octombrie, o cercetare online la care au participat aproximativ 140 de persoane, dintre care 90% persoane diagnosticate cu cancer de sân şi 10% aparţinători ai acestora.
Conform datelor obţinut, 73,4% dintre persoanele cu cancer de sân sunt diagnosticate în stadiile 2 şi 3 ale bolii, 4,4% sunt diagnosticate în stadiul 4 şi doar 3,5% în stadiul 0, respectiv 18,6% în stadiul 1.
De asemenea, 20,7% dintre respondenţi nu au fost la control în 2020 şi 2021 de teama pandemiei.
„Pentru a avea un diagnostic de certitudine, aproximativ 40% dintre persoanele cu cancer de sân au fost nevoite să plătească din buzunar investigaţiile imagistice necesare – mamografie, computer tomograf (CT), rezonanţă magnetică (RMN), în timp ce 30,7% au acoperit şi din fonduri personale aceste investigaţii şi doar 29,8% au beneficiat de investigaţii decontate 100%. Sumele suportate de pacienţi s-au încadrat între 500 şi 1000 de lei (35%), 1000 şi 2000 de lei (20,5%) sau au depăşit valoarea de 2000 de lei (27,3%)”, se arată într-un comunicat al COPAC.
Potrivit sursei citate, odată diagnosticate, cea mai mare parte a persoanelor cu cancer de sân au fost ghidate de familie şi prieteni pentru a ajunge la medicii şi spitalele sau centrele specializate de care au avut nevoie (aproximativ 60%), în timp ce aproape 30% au fost îndrumate de medicul de familie, iar 13% s-au folosit de internet pentru a obţine informaţiile necesare.
Din rezultatele cercetării reiese că 36% dintre respondenţi consideră că este nevoie de implementarea unui mai bun circuit al pacientului în sistemul de sănătate, 23,4% de un acces mai bun la analize şi monitorizare şi 20,4% de o mai bună informare a populaţiei cu privire la impactul acestei afecţiuni, metodele de prevenţie şi tratament disponibile.
În cazul a 36% dintre respondenţi, diagnosticul a venit între o lună şi 3 luni, 54% mai puţin de o lună, 5,2% peste 6 luni, 4,4% între 3 şi 6 luni.
Pentru a răspunde acestor nevoi, COPAC a lansat „Ce are ea? Ce au ele în comun?”, o campanie de conştientizare şi educare ce îşi propune să ofere informaţii despre circuitul în sistem al persoanelor diagnosticate cu cancer de sân, dar şi sprijin pentru acestea, prin intermediul activităţilor dedicate de consiliere şi comunicare. În acelaşi timp, campania urmăreşte să ofere informaţii populaţiei generale despre importanţa diagnosticării timpurii a cancerului de sân şi argumente pentru care este importantă evaluarea periodică, în funcţie de indicaţiile clinice specifice vârstei (ecografie de sân, mamografie periodice).
„Cancerul de sân nu ţine cont de vârstă, de locul din care provii, de profesie sau aptitudini, de preferinţe personale sau pasiuni. Cancerul de sân afectează persoane din toate categoriile, impactul fiind semnificativ, atât la nivel fizic, cât şi psihologic, social şi economic. Campania „Ce are ea? Ce au ele în comun?” urmăreşte să evidenţieze impactul bolii asupra tuturor aspectelor vieţii şi, implicit, nevoia stringentă de a avea acces la servicii de diagnostic rapid şi la tratamentele adecvate, nu doar pentru asigurarea supravieţuirii, ci şi pentru garantarea unei calităţi a vieţii optime pentru persoanele diagnosticate cu cancer de sân”, a declarat Radu Gănescu, preşedinte COPAC.
Acţiunile incluse în campanie urmăresc să ofere informaţii despre circuitul în sistem al persoanelor diagnosticate cu cancer de sân şi să răspundă la întrebările persoanelor deja diagnosticate cu privire la tratamentul şi povara bolii asupra tuturor faţetelor vieţii zilnice. Totodată, campania de educare conţine şi un workshop de comunicare, care să le ajute să comunice mai bine cu profesioniştii din sănătate cu care vin în contact.
În 2020, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Sănătate Publică, cancerul de sân reprezenta a treia cea mai întâlnită formă de cancer în România, cu o pondere a cazurilor noi de 12,2% (12.085 cazuri noi), imediat după cancerul de colon (13,1%; 12.938 cazuri noi) și cancerul de plămâni (12.3%; 12.122 cazuri noi).
De asemenea, potrivit celui mai recent sondaj Eurostat, România rămâne pe ultimul loc în UE în materie de screening pentru cancerul de sân, chiar dacă procentul a crescut de la 0,2% la 9% în ultimii ani. În plus, în România, ratele de supravieţuire la cinci ani după tratarea unor forme de cancer, precum cancerul de sân, de prostată şi de col uterin, sunt mult sub mediile UE – 75% în România pentru cancerul de sân, faţă de 83% în UE.
Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România a fost înfiinţată în 2008 ca o organizaţie umbrelă a asociaţiilor de pacienţi cu boli cronice. În prezent, COPAC numără 18 membri – asociaţii şi federaţii la nivel naţional. Misiunea COPAC este de a sprijini pacienţii şi organizaţiile de pacienţi să acţioneze unitar şi eficient pentru apărarea şi promovarea drepturilor pacienţilor.
news.ro