Peste 50 de elevi cu 4.000 de absențe la școală, monitorizați de DAS Deva, în anul școlar care se încheie luna aceasta!
Peste 50 de copii și adolescenți din municipiul Deva, dintre care mai mult de jumătate sunt băieți, au intrat în atenția Direcției de Asistență Socială Deva, în anul școlar 2022-2023, după ce au acumulat, în total, 4.000 de absențe nemotivate la cursuri.
Cifrele sunt în creștere față de anul școlar trecut și indică o lipsă de control a părinților în ceea ce privește educația copiilor lor.
Elevii au vârste cuprinse între 6 -18 ani și sunt monitorizați de asistenții sociali pe perioade de 3 luni sau 6 luni, în funcție de numărul de riscuri identificate în cadrul anchetelor sociale.
Cea mai mare rată a absenței nejustificate de la școală se înregistrează la clasele V-VIII, în timp ce aproape o treime dintre elevi provine din învățământul liceal și profesional, iar alți 20% din învățământul primar.
Intervențiile DAS Deva în monitorizarea și evaluarea elevilor cu absențe nemotivate sunt solicitate de conducerea școlilor. Potrivit datelor centralizate de Compartimentul Intervenție în Situații de Urgență și Prevenire Marginalizare Socială, unitățile de învățământ cu cel mai ridicat nivel al absenteismului sunt Liceul Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu”, Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” și Liceul de Arte „Sigismund Toduță”. Într-un număr mai mic, cazurile de absenteism au fost raportate de Școala Gimnazială „Andrei Șaguna”, Liceul cu Program Sportiv „Cetate” și Liceul Tehnologic „Transilvania”.
Până în prezent, doar două școli din municipiu par să nu se confrunte cu acest fenomen – Liceul Teoretic „Teglas Gabor” și Colegiul Național „Decebal”.
Analiza detaliată a datelor mai arată că principalii factori care-i determină pe elevi să lipsească de la școală sunt reprezentați de influența anturajelor nepotrivite, lipsa modelelor în familie și percepția părinților despre rolul și importanța educației.
În perioada monitorizării, asistenții sociali urmăresc modificările care intervin în situația socială, familială și economică a elevilor, dar și frecvența participării lor la cursuri, rezultatele la învățătură și comportamentul școlar. De asemenea, familiile acestora sunt consiliate cu privire la dreptul copilului la educație, și consecințele nerespectării acestui drept – cu atât mai mult cu cât implicarea familiei înseamnă 80% din rezolvarea cazurilor, conform asistenților sociali.