Peste 250 de site-uri web care vindeau versiuni false ale medicamentelor populare pentru slăbit şi diabet, eliminate de o firmă de securitate cibernetică
Firma de securitate cibernetică BrandShield a eliminat peste 250 de site-uri web care vindeau versiuni false ale medicamentelor populare pentru slăbit şi diabet din clasa GLP-1, a declarat directorul general al companiei, Yoav Keren, pentru Reuters.
BrandShield, care a împărtăşit aceste informaţii exclusiv cu Reuters, a declarat că din cele 279 de site-uri de farmacii pe care compania le-a închis anul trecut pentru vânzarea de medicamente destinate tratarii afecţiunilor metabolice, mai mult de 90% erau legate de medicamentele GLP-1, potrivit Keren.
Ozempic şi Wegovy, ale Novo Nordisk, şi Mounjaro şi Zepbound, ale Eli Lilly, sunt medicamente GLP-1 care au fost dezvoltate pentru diabetul de tip 2, dar reduc şi pofta de mâncare şi fac stomacul să se golească mai lent.
S-a demonstrat că medicamentele ajută pacienţii să piardă în medie până la 20% din greutatea lor, alimentând cererea explozivă şi o piaţă globală în plină dezvoltare a versiunilor false.
Cazuri de vătămări legate de versiunile false ale Ozempic şi ale altor GLP-1 au fost raportate în cel puţin nouă ţări, inclusiv Belgia, Marea Britanie, Elveţia şi Statele Unite.
Site-urile web eliminate pentru vânzarea de GLP-1 false au reprezentat puţin peste 15% din cele 1.655 de site-uri web raportate de BrandShield anul trecut pentru comercializarea de medicamente contrafăcute, inclusiv medicamente legate de hormoni, medicamente pentru sistemul nervos central şi tratamente pentru cancer.
Site-urile web care vindeau GLP-1 contrafăcute au fost mai puţin frecvente în 2022, când compania a identificat 34 de astfel de site-uri pentru a fi închise, deşi nu a vizat toate medicamentele GLP-1 în acel an, aşa cum a făcut-o în 2023, a ar[tat Keren.
El a spus că firma sa nu a găsit anul trecut aceeaşi concentraţie dintr-o anumită clasă de medicamente în nicio categorie de tratament ca şi pentru GLP-1 ca tratamente metabolice.
BrandShield a colaborat cu Pharmaceutical Security Institute (PSI), o organizaţie susţinută de industrie, pentru a elimina aceste site-uri web.
Membrii PSI, care includ Lilly şi Novo, au ales ce medicamente să ţintească, potrivit lui Keren.
CEO-ul a spus că compania sa dezactivează aceste site-uri web prin colectarea de dovezi că produsele lor sunt contrafăcute şi transmiterea acestora furnizorilor de servicii care găzduiesc site-ul.
Atunci când este permis sau solicitat de clienţii săi producători de medicamente, BrandShield va împărtăşi aceste informaţii cu agenţiile de aplicare a legii.
Administraţia pentru medicamente şi alimente din SUA a declarat în decembrie că investighează prezenţa medicamentului Ozempic contrafăcut în lanţul de aprovizionare legitim al SUA.
De asemenea, BrandShield a eliminat anul trecut 3.968 de listări pe platformele de socializare pentru medicamente false din toate categoriile, dintre care aproape 60% au fost găsite pe Facebook, potrivit unui nou raport al companiei.
Compania a eliminat în total peste 6.900 de liste de droguri ilegale de pe platformele de social media şi pieţe online, inclusiv 992 de pieţe în India, 544 în Indonezia, 364 în China şi 114 în Brazilia.
Keren a spus că BrandShield nu are date despre câte dintre aceste listări pe reţelele sociale şi pieţe vindeau versiuni false ale GLP-1.