O pasiune pentru o viață sănătoasă
În anul 2007, domnul Daniel Barbu, originar din Simeria, depunea un proiect european pentru fabricarea sucului de mere. Inspirat de această afacere tocmai de la fratele său din Germania, unde există livezi de mere și se produce celebrul suc de mere, acesta s-a gândit că ar putea deschide o afacere profitabilă și în România. În anul 2010, a reușit să primească 280 de mii de euro, iar astfel a reușit să își deschidă propria afacere la Băcia și a numit sucul, VITAL.
Care este procesul de producere a sucului de mere?
Pentru producerea sucului este nevoie de trei mașini care produc suc și de doi oameni care se ocupă de organizare și tot ce ține de rezultatul produsului, adică este o muncă foarte ușoară. Sucul primar, adică mustul stors este făcut doar toamna, când sunt fructe proaspete. Acesta este și singurul moment din an când eu produc sucul de mere, pentru că nu trăiesc din el, ci este doar o pasiune. Nu folosesc concentrați, ci este 100% suc natural. Însă, după ce rezultă mustul, el se pasteurizează, adică trece printr-un proces de serpentină fierbinte care îl ridică la 78 de grade, adică omoară bacteriile din el. Mai apoi este băgat în acea pungă cu robinet, fără aer. Acesta este tot procesul.
Ce soiuri de mere folosiți?
Merele sunt de 3 feluri. Sunt mere de suc, de zeamă, cele Jonathan, cele galbene, Golden, sunt mere de dulceață, pentru că sunt foarte dulci, iar eu folosesc merele acelea mici și cu o formă mai diferită, din livezile de la Sibiu, cu care eu am și contract. Pe acelea nu le prea mănâncă nimeni și de aceea sunt foarte bune pentru sucul de mere. Ele se numesc mere de industrie, pentru că trec direct prin procesul de producere a sucului. Masinile le spală, le toacă și astfel scoate zeama din ele.
Unde se poate achiziționa sucul în comerț?
Procesul este unul foarte costisitor, ambalajele sunt aduse din afară, multe lucruri sunt importate, iar supermarket-urile cer taxe foarte mari. Am avut acest suc în Auchan, însă de anul trecut l-am scos, pentru că nu câștigam nimic la câte taxe cereau, adică 20% din vânzări. În schimb, am clienți de la niște magazine naturiste din Olanda și în Franța, care vin și cumpără paleți plini cu suc de mere, pe care îl vând mai apoi în magazinele lor. Dar, am și o clasă de clienți care s-au obișnuit cu acest suc și vin și cumpără direct de aici, de la mine. Am și clienți cărora le duc la domiciliu. Deci, eu mi-am făcut oricum clienții mei care cumpără constant de la mine.
Poate să fie aceasta o afacere profitabilă?
Clar, nu. Dacă nu aș avea cealaltă afacere cu realizarea ușilor, nu aș reuși să trăiesc doar din asta. Și am mai început o mică afacere tot legată de mere. Oamenii au venit la mine și m-au rugat să le fac suc din merele lor, pe care le aduc ei. Vin unii cu sacii. E plin toamna aici. Trist este că românii și nu numai nu apreciază sucul natural, ci preferă să bea doar sucuri acidulate precum Coca-Cola și Fanta.
În momentul de față, în România, sunt destul de puțini producători de sucuri naturale. Care credeți că este motivul?
Eu am fost primul în România care a deschis această afacere cu suc de mere și din acest motiv am primit și finanțarea aceea europeană. De la început trebuie să ai activitate, să ai spațiu, nu ai cum să reușești altfel. Cred că nu poți să faci o afacere mare dacă nu ai o anumită finanțare. În momentul când te apuci să faci de mâncat sau băut te duci la o altă divizie, adică siguranța alimentelor, pentru că poți îmbolăvi o nație dacă ceva nu este cum trebuie. Sunt multe controale și verificări
Adela Borlea