Noua variantă a liniei telverde 0800.500.550 destinată copiilor şi adulţilor instituţionalizaţi, lansată
Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) şi Reprezentanţa UNICEF în România au lansat o nouă variantă a liniei telefonice de urgenţă Telverde 0800.500.550 destinată copiilor şi adulţilor din centrele de instituţionalizare. La acest număr cei aflaţi în centrele rezidenţiale pot suna pentru a afla informaţii, pentru consiliere şi pentru a semnala eventuale probleme şi abuzuri.
”Acest instrument, pilotat din luna iulie 2020, a apărut ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranţă al copiilor şi adulţilor din centre, pentru a le oferi consiliere şi asistenţă psiho-socială, consiliere juridică, dar şi pentru a preveni şi identifica eventualele provocări şi abuzuri cărora le pot cădea victime. De asemenea, personalul DGASPC-urilor şi al centrelor rezidenţiale pot apela la Telverde pentru informaţii suplimentare sau ghidaj în anume situaţii legate de pandemia actuală şi pot beneficia şi ei de suport psiho-social şi emoţional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi”, se arată într-un comunicat de presă al ANDPDCA.
Potrivit sursei citate, etapa de pilotare a pus la dispoziţie informaţii în timp real şi concrete despre situaţia copiilor şi adulţilor din serviciile rezidenţiale.
”Astfel, în perioada 13 iulie – 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numărul TELVERDE 0800 500 550, numărul total al apelurilor fiind 1.569. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulţi, care sună din nevoia de a fi ascultaţi, pentru a primi încurajare, dar şi pentru a cere informaţii referitoare la pandemia de COVID-19. Anxietatea beneficiarilor este generată de faptul că nu pot ieşi foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singurătate, de boală sau de moarte. Anumite persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate. Temele de discuţie sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce ţin de sistem şi interacţiunea cu personalul centrelor”, a mai transmis instituţia.
Sunt menţionate următoarele tipuri de probleme:
– ameninţări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia TELVERDE,
– administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor,
– condiţiile de cazare,
– conflicte cu beneficiarii şi personalul centrelor
– nemulţumiri cu privire la alimentaţie,
– nemulţumiri cu privire la punerea sub interdicţie şi capacitatea legală,
– dorinţa de a-şi exercita dreptul la muncă.
Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atât starea psiho-emoţională a beneficiarilor sau personalului din centre, dar în egală măsură au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situaţiilor punctuale.
De exemplu, un beneficiar dintr-un centru a sunat la Telverde şi a anunţat că este bine şi că şi-a găsit de lucru la ciobani. Operatorul de la Telverde a aflat exact locaţia, apoi a verificat la centrul din Sibiu şi cu ajutorul psihologului au aflat că este fugit şi a fost recuperat.
Cele mai multe apeluri au fost primite de la centre din Sibiu, Bihor, Timiş, Prahova, Mureş şi Ilfov.
”Apelurile la telverde reflectă nevoia acută de creştere a calităţii serviciilor de suport psihologic, precum şi diversificarea serviciilor oferite. Interacţiunea cu beneficiarii ridică problema calităţii resursei umane şi a pregătirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora. În egală măsură, informaţiile colectate de la beneficiari, care ridică probleme în legătură cu respectarea drepturilor beneficiarilor şi condiţiile de viaţă fundamentează măsurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv: acţiuni de control, vizite de monitorizare şi îndrumare, instrucţiuni şi recomandări către DGASPC-uri şi, în anumite situaţii, sesizarea organelor de cercetare”, se mai arată în comunicat.
”Beneficiarii din centrele rezidenţiale, copii şi adulţi deopotrivă, au nevoie să fie ascultaţi, au nevoie de informaţii şi de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziţie este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noştri. În lungul drum al dezinstituţionalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii şi adulţii din sistem este vital”, a declarat Maria-Mădălina Turza, preşedinte ANDPDCA.
Potrivit datelor oficiale ale ANDPDCA, la 30 iunie 2020, 14.865 de copii erau beneficiari ai serviciilor de tip rezidenţial. Dintre aceştia, 11.741 sunt copii aflaţi în centre rezidenţiale publice, iar 3.124 în centre private. Cei mai mulţi, 6.194 de copii, au între 14 şi 17 ani. 3.819 au între 10 şi 13 ani, iar 2.537 au peste 18 ani.
La 31 martie, 17.496 de persoane adulte cu dizabilităţi beneficiau de servicii rezidenţiale publice. Sunt 444 de servicii rezidenţiale, însemnând centre sau locuinţe protejate.
news.ro