Mercurialul de afaceri second-hand
Piața hunedoreană a afacerilor second-hand. Prețuri de la mii la milioane de euro
Despre magazinele de haine și încălțăminte second-hand a auzit toată lumea. Devin din ce în ce mai populare și ”consignațiile virtuale” de unde se pot achiziționa de pe internet la mâna a doua orice vă trece prin cap, de la ață de cusut, la automobile.
Puțină lume știe însă că unele din produsele cele mai interesante care se pot achiziționa în regim second-hand sunt afacerile. Da! Dacă nu doriți să traversați birocrația înființării unei firme noi, aveți un capital și o idee, există la această oră magazine virtuale care vând afaceri la cheie. Însă chiar dacă sunt la mâna a doua, să nu vă faceți iluzii privitoare la preț. Ele sunt mari și încep de la câteva zeci de mii de euro, ca să ajungă la valori de șase cifre în euro.
Ce afaceri mai vând hunedorenii?
Site-ul piațaafacerilor.ro surprinde prin consistența listei de afaceri pe care patronii hunedoreni le scot la vânzare. Puteți începe mai ”modest” cu un fast-food la cheie. Pentru 25.000 de euro, anunțul ne spune că primiți în Hunedoara o linie de fast-food completă, cu dotări moderne și clientelă formată. Face de toate: de la ceai, la meniuri de cartofi și pui crispy.
Pentru 200.000 de euro puteți trece la un nivel superior, achiziționând în Brad un abator carmangerie și o fabrică de mezeluri. Într-o singură zi este garantată o producție de 3,5 până la cinci tone de marfă.
Pentru un spațiu cu vad amenajat ca atelier auto, în Deva se cer 100.000 de euro.
O fermă de vite în zona Mesteacăn (opt hectare de pășune cu pomi fructiferi și două hectare de pădure de foioase, pe teren se află o clădire de 320 mp cu capacitate pentru 40 de vite, o instalație de prelucrat laptele și patru căbănuțe din lemn) costă 55.000 de euro, în timp ce o crescătorie de porci la Bărăștii Hațegului, echipată top-tech cu abator inclus, este oferită pentru 650.000 de euro. Pentru a intra în posesia unei fabrici de prelucrare a laptelui la Hațeg, în care se poate produce orice produs lactat cu utilaje din 2014, va trebui să investiți 1,5 milioane de euro.
Cele mai scumpe afaceri
Cele mai valoroase firme care sunt scoase la vânzare în județul Hunedoara se învârt în jurul prețului de două milioane de euro. Astfel, dacă vă gândiți să investiți în industria wellness, Baza de Agrement și Recuperare de la Călan vă poate face proprietarul a șase bazine de înot, din care unul cu apă termală acoperit, o terasă-restaurant, un hotel și căsuțe pentru cazare, totul pentru suma de două milioane de euro.
La același preț puteți achiziționa o fabrică de prelucrarea lemnului în Hunedoara, cu o experiență de 25 de ani în domeniu. Ea poate produce de la binale până la case ecologice din lemn.
Un chilipir
Cea mai ieftină afacere second hand oferită costă doar 3.960 de euro. În acești bani primiți un utilaj care procesează rolele de hârtie tip horeca și prosop hârtie gofrat, cu pretăiere, în două sau trei straturi. Fiind bunuri de larg consum, această ofertă este adresată la nivel național.
Adrian SĂLĂGEAN
Afacerile “second-hand” nu ar trebui să le puneți în același context cu vânzarea unei mașini la mâna a doua sau a unui imobil. Sensul descris de dumneavoastră nu este foarte corect și obiectiv. Considerăm că sensul dat de dumneavoastră contribuie la o imagine negativă a domeniul M&A (fuziuni și achiziții), vânzări – achiziții de companii. Ar trebui sa rețineți că foarte mulți dintre cei mai bogați oameni ai planetei s-au îmbogătit tocmai prin fuziuni și achiziții de companii!
Ideea preconcepută, că o firma este de vânzare pentru ca “nu merge” este o informatie incorectă. Ar fi multe de spus despre domeniul vanzărilor și achizițiilor de companii, însă în general, contrar unor opinii preconcepute, firmele care sunt pe pierdere nu se vând ca o afacere; ajung în procedură de faliment, pe mâna unui lichidator, mai devreme sau mai târziu; sau ajung sa fie dizolvate voluntar de antreprenor prin vânzarea activelor.
O afacere “second-hand” este mai buna decat un Start up.
Există avantaje și dezavantaje atât la nivel de start up cât și la preluarea unei afaceri mature. În general firmele cu experiență pe piață au avantaje substanțiale în raport cu afacerile Start-up.
Una este sa începi o afacere “de la zero” (Strat-up) și cu totul altceva este sa preiei o afacere în funcțiune și pe Profit. Nu este același lucru.
Un start-up înseamnă riscuri mari. Există unele statistici în care rata de faliment a noilor companii lansate pe piata este creditată la 90%.
O firma are un profit în general determinat prin bilanț si balanțe contabile – lucru demonstrabil și oficial. În cazul care se vorbeste despre vânzări “la negru”, oferta nu este serioasa și ridică multe semne de întrebare.
O afacere nouă nu are o baza de clienți, nu are experiența necesară pentru a rezista pe piață. Dacă investitorul are o oarecare experiență în domeniu, șansele de supraviețuire pe piata sunt mai mari. Chiar și așa, concurența se poate dovedi neiertatoare dacă antreprenorul nu cunoaste 100% tot ceea ce înseamnă acea afacere și nu a pregătit temeinic lansarea ei. Unele afaceri start up ajung să fie profitabile după cateva luni, uneori chiar ani de zile – în funcție de domeniul de activitate.
Trebuie sa luati in calcul ca exista afaceri pe profit care au nevoie de un nou antreprenor pentru a fi continuate. Dupa 27 ani de economie de piata exista antreprenori care nu gasesc in familie pe cineva dispus sa preia compania. (Ex: Copii sunt plecati in strainatate sau au alte profesii fără o legatură cu profilul firmei). Vârsta și uneori problemele de sănătate îi determină să caute un investitor care să continue mai departe afacerea.
De multe ori există afaceri care bat pasul pe loc și au nevoie de o infuzie serioasa de bani sau de o viziune nouă pentru a se putea dezvolta. O soluție convenabilă poate fi fuziunea cu o altă companie. Sinergia îmbinării a doua afaceri determină în general o profitabilitate mai ridicată și posibilitatea de a atinge un alt nivel de dezvoltare.