Măsurile necesar a fi implementate în cadrul unităţilor care desfăşoară activităţi de tratament balnear

Ministerul Sănătății a publicat astăzi în Monitorul Oficial, Ordinul ministrului Sănătăţii privind măsurile necesar a fi implementate în cadrul unităţilor care desfăşoară activităţi de tratament balnear.

Conform documentului, pacienții care vor beneficia de tratament în cadrul unităților balneare vor fi programați și informați cu privire la regulile de distanțare socială, siguranță și igienă ce trebuie respectate.

Pentru programare, unitatea balneară are obligația efectuării unui triaj telefonic al pacienților. De asemenea, programările vor fi realizate cu evitarea, pe cât posibil a contactului între pacienți.

La intrarea în unitatea balneară se va efectua în mod obligatoriu un triaj epidemiologic de către un asistent medical instruit.

Triajul epidemiologic constă în măsurarea temperaturii cu termometrul noncontact, iar temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius. În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade Celsius, se recomandă repetarea măsurării temperaturii după o perioadă de 2-5 minute de repaus.

Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade Celsius sau/și prezența de simptome respiratorii și/sau alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute, pacienții nu sunt primiți în incinta unității balneare și li se anulează în mod obligatoriu programarea. Totodată unitatea balneară le va recomanda acestora să ia legătura cu medicul de familie.

De asemenea, pacienții care intră la consultație/tratament balnear sunt obligați să completeze o declarație pe propria răspundere cu privire la virusul SARS-CoV-2.

Unitatea balneară se va asigura că pacienții care intră la consult/tratament poartă mască de protecție și protecție pentru încălțăminte.

Personalul cabinetului medical și al bazei de tratament va fi echipat corespunzător cu echipamentul obișnuit în activitatea medicală, conform normativelor în vigoare, cu precizarea că mănușile vor fi schimbate la fiecare pacient consultat/tratat.

Totodată, un medic specialist desemnat de către unitatea balneară va efectua un instructaj specific pentru fiecare categorie de personal privind programul de lucru, desfășurarea activităților specifice funcției, respectarea circuitelor, folosirea echipamentului de protecție.

În cadrul unității balneare/cabinetelor medicale individuale recepția va funcționa cu un singur angajat pe tură, cu mijloace de protecție (vizieră sau panou transparent, halat de protecție, mănuși de unică folosință).

Pentru accesul personalului în unitatea balneară se recomandă, atunci când este posibil, ca intrarea să se realizeze printr-o cale de acces diferită de cea a pacienților.

La intrarea personalului în tură se va realiza termometrizarea acestuia de către o persoană desemnată în acest sens.

Totodată, personalul unității balneare are obligația de a curăța și dezinfecta încălțămintea de la intrarea și ieșirea din tură.

Se recomandă pe cât posibil evitarea contactului între personalul unității balneare, cu menținerea distanței de 2 m în timpul interacțiunilor profesionale.

Personalul care efectuează proceduri de tratament se va spăla în mod obligatoriu cu apă și săpun minimum 20 de secunde și își va dezinfecta corespunzător mâinile și antebrațele înainte și după efectuarea fiecărui tratament.

Sălile de așteptare trebuie să fie dotate cu recipiente ce conțin substanțe dezinfectante pentru pacienți.Este recomandat ca în sala de așteptare să fie un singur pacient, care urmează să fie consultat/tratat.

De asemenea, în cazul în care în sala de așteptare se află mai mulți pacienți, unitatea balneară va asigura o distanță minimă de 2 m între aceștia.

Totodată, este recomandată introducerea unui interval de timp de minimum 15 minute între consultații în scopul aerisirii și efectuării dezinfecției cabinetului și instrumentarului acestuia, precum și schimbării echipamentului medical acolo unde este cazul.

Accesul în cabinetele de consultații și tratament fizic nu este permis pacienților însoțiți de aparținători. Fac excepție pacienții cu dizabilități care au nevoie de însoțitor, pacienții minori sau pacienții cu afecțiuni grave care obțin acceptul medicului curant.

De asemenea, în sala de kinetoterapie și în celelalte încăperi folosite pentru tratament fizic se va efectua distanțarea echipamentelor la 1,5-2 metri unul de altul, eventual amplasate în zigzag dacă spațiul permite. În încăperile menționate vor beneficia de tratament maximum doi pacienți concomitent împreună cu terapeutul, cu respectarea distanței de 2 metri.

Potrivit reglementărilor, în cazul sălilor de kinetoterapie/tratament fizic cu suprafețe mai mari de 12 mp, pot beneficia de tratament mulți pacienți cu respectarea următoarelor condiții: distanțarea echipamentelor la 1,5-2 metri unul de altul, alocarea a 4 mp/pacient, iar kinetoterapeutul coordonează grupul respectând distanța de 2 metri dintre pacienți.

De asemenea, la sfârșitul fiecărei proceduri de kinetoterapie/tratament fizic, sălile și echipamentele vor fi dezinfectate.

Este contraindicată efectuarea procedurilor de aerosoloterapie și, respectiv, hidrotermoterapie în spațiu închis.

Conform Ordinului MS se recomanda ca procedurile fizice care vor fi urmate de pacient de către medicul curant să țină cont și de mijlocul de deplasare a pacientului de la domiciliu la baza de tratament.

Ordinul MS prevede că în cabinete/săli de tratament/holuri/grupuri sanitare se vor amplasa recipiente cu dezinfectanți.

Bagajele pacienților se vor depozita în compartimentele special destinate, compartimente ce vor fi dezinfectate după eliberare, sau se vor depozita într-un spațiu bine delimitat în saci de unică folosință etichetați cu numele pacientului.

În recepția unității balneare, în sălile de așteptare, se afișează în locuri vizibile instrucțiuni cu privire la regulile de conduită și circuitele impuse pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 în vigoare.

Personalul unității balneare va fi obligat să se spele frecvent pe mâini cu apă și săpun și să utilizeze soluții dezinfectante.

De asemenea, este obligatorie dezinfecția regulată a cabinetelor medicale, spațiilor destinate pacienților (căi de acces, sală de așteptare, recepție, toaletă, vestiare, clanțe, mânere, balustrade), mobilierului din sala de așteptare etc. cu dezinfectant de suprafață conform reglementărilor în vigoare.

Este obligatorie aerisirea sălilor de consultație/tratament după fiecare pacient, fiind obligatorie dezinfecția tuturor dispozitivelor medicale, conform recomandărilor producătorului.

Sunt obligatorii schimbarea regulată a măștii de protecție și a mănușilor conform regulilor în vigoare, curățarea și dezinfectarea vizierei când este cazul.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *