Maşinile electrice vor avea numere de înmatriculare verzi pe baza cărora se vor acorda facilităţi
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunţat joi că maşinile electrice vor avea numere de înmatriculare verzi, iar acestea vor funcţiona ca un „paşaport verde”, aducând beneficii proprietarilor. Oficialul a spus că există un proiect în acest sens, agreat de Ministerul Mediului cu cel al Afacerilor Interne.
Am făcut această propunere, iar MAI şi domnul ministru Bode susţin această iniţiativă. Guvernul va aproba schimbarea numerelor pentru maşinile nepoluante. Mai mult ca sigur, vor fi numere cu cifre şi litere verzi pe fundal alb. Eu propusesem invers – fundal verde, cu litere albe. (…) În curând vom avea şi legislaţie. În momentul respectiv o să fie mult mai uşor să acordăm facilităţi acelor maşini, în Bucureşti sau în marile oraşe – începând de la parcare, accesul în anumite zone – pentru că majoritatea acestor oraşe vor trebui să limiteze în anumite zone accesul masinilor poluante. Acel număr verde va fi ca un paşaport verde pentru cel care a găsit soluţia şi a avut voinţa de a contribui prin exemplul personal la reducerea poluării”, a declarat ministrul în cadrul conferinţei Green Report „Mobility and the city”.
Oficialul a mai spus că şi Ministerul Mediului se află în curs de a achiziţiona două maşini electrice şi că personal se află într-un proces de testare a mai multor modele. El a subliniat că preţurile sunt în continuare mari, dar că există totuşi o tentinţă de scădere a acestora.
„Sunt într-o perioadă de căutare şi am testat mai multe maşini electrice. Până la testare aveam un model hibrid. Modelul pe care l-am testat este unul extraordinar, este şi destul de scump, dar aşa sunt modelele noi. Este un pas important pentru societate şi pentru cei care încearcă să rupă impactul asupra mediului, mai ales în marile oraşe”, a completat ministrul.
În cadrul conferintei, ministrul a mai spus că Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului de Mediu (AFM) sprijină acele UAT-uri care pun accent pe reducerea poluării aerului.
Tanczos a subliniat că există exemple de UAT-uri care au demarat acţiuni în acest sens, dar sunt şi primării locale care nu au lucrat prea mult pentru această problemă.
„Acele planuri de îmbunătăţire a calităţii aerului nu sunt luate în serios de cele mai multe ori de autorităţile publice locale. PM 10, PM 2,5 şi gazele cu efect de seră – din cauza acestora este posibil ca România să aibă în continuare probleme cu Comisia Europeană. Cu cât instalăm mai multe statii de măsurare a calităţii aerului, cu atât imaginea va fi mai corectă, mai reală a aerului din marile oraşe şi cu atât mai mare probabilitatea de a avea sancţiuni, în cazul în care nu luăm măsuri”, a spus ministrul.
Tanczos a menţionat importanţa programelor care duc la schimbarea parcului auto al României – Rabla Electric, Rabla Plus, transportul public nepoluant sau programul pentru introducerea iluminatului public nepoluant în toate oraşele şi comunele din România.
„Începe în zilele următoare noul program de iluminat public nepoluant, acel program care va ajuta autorităţile publice locale să economisească energie electrică, să aibă un iluminat public cu impact redus asupra mediului”, a spus oficialul.
Ministrul a mai reamintit că programul Rabla Plus se bucură de o finanţare de 600 de milioane de lei în momentul de faţă şi s-ar putea ca nici acest buget să nu fie suficient, chiar dacă a fost deja suplimentat. Companiile, inclusiv din sectorul de livrări de catering sau de livrări de bunuri, doresc să achiziţioneze maşini electrice şi au existat discuţii pentru o schemă de stat care să vină în ajutorul acestora.
O problemă a acestor programe a fost însă incertitudinea, potrivit ministrului, care a reamintit întârzierea cu care s-a aprobat bugetul de stat în acest an.
„Avem nevoie de predictibilitate şi continuitate. Mobilitatea verde va avea avea o finanţare de 3-4 ori mai mare în următoarea perioadă”, a subliniat Tanczos Barna.
news.ro