Lucrările la secțiunea „tunelurilor pentru urși” de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva se vor finaliza până în septembrie 2026
Lucrările la secțiunea lipsă Margina – Holdea din cadrul Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, inclusiv faimoasele tuneluri pentru urși, vor fi finalizate până în septembrie 2026, conform estimărilor ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Într-un răspuns pentru deputatul PNL Radu Marin Moisin, Grindeanu a subliniat că nu există motive care să justifice prelungirea termenului de finalizare dincolo de termenul contractual.
„La acest moment nu există niciun element concret care să justifice modificarea datei de finalizare a lucrărilor mai târziu de septembrie 2026, așa cum este termenul contractual”, a transmis ministrul Transporturilor.
Lucrările la Autostrada A1, lotul 2, secțiunea E1, au început pe 29 aprilie 2024, iar în zona cu tuneluri lucrările au demarat pe 25 septembrie 2024. Grindeanu a explicat că, pe parcursul execuției, au apărut necesități de expropriere pentru zonele de la portalurile tunelurilor, iar aceste exproprieri au fost finalizate, fiind emisă hotărârea de guvern în decembrie 2024. De asemenea, este necesar ca unele suprafețe de pădure să fie scoase din circuitul forestier, iar ordinul de ministru al Transporturilor va fi emis pentru continuarea lucrărilor la galeriile tunelurilor.
„Echipele UMB și ale partenerului bosniac Euro-Asfalt continuă lucrările la portalurile de acces/ieșire ale tunelurilor de pe sectorul Margina – Holdea al autostrăzii A1 Lugoj – Deva”, a precizat Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, în noiembrie 2024, la difuzarea imaginii de pe șantier. Această secțiune va include două tuneluri unice în România, cu o lățime de 11,35 metri pe sens, incluzând banda de urgență.
„Când va începe efectiv forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru. Lucrările se vor executa la adăpostul unor „umbrele de țevi” înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 centimetri de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează, sub presiune, beton special, cu ajutorul mașinilor de torcret”, a explicat DRDP Timișoara.
Lotul Margina – Holdea, cu o lungime de aproape 10 km, va include 2,13 kilometri de tunel forat și va include și alte lucrări importante, precum trei viaducte, două pasaje și 23 de podețe. În plus, se va construi un Centru de Întreținere și Coordonare.
Acest proiect este finanțat prin PNRR și este realizat de asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o., iar valoarea contractului este de 1,83 miliarde de lei fără TVA. Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni sunt alocate perioadei de proiectare și 34 de luni pentru execuția lucrărilor. După finalizarea acestui lot, șoferii vor putea circula continuu pe autostradă de la Sibiu la Nădlac, la granița cu Ungaria.
Monika BACIU