INTERVIU ÎN PREMIERĂ: Copiii de aur ai roboticii mondiale: „Am muncit enorm toată vara!”
Echipa de robotică a Hunedoarei a adus, din nou, aurul pentru România la olimpiada mondială de robotică. Romanian Robotics Team a reușit, pentru a doua oară, să ajungă pe podiumul competiției First Global Challenge și să aducă României Medalia de Aur la categoria Sănătate, dar și cea mai valoroasă distincție, Outstanding Mentor Award pentru mentorul și profesorul de excepție, Mircea Nistor. Elevii care au făcut parte din echipa campioană la robotică au acordat, fiecare, câte un scurt interviu, în premieră, pentru publicația REPLICA:
Brianna Stan: „Am avut șansa să lucrez alături de un profesor extraordinar.”
„Pentru mine FIRST Global a însemnat cea mai mare provocare competițională de până acum, nu numai pentru faptul că s-a întins pe durata a patru luni, dar și pentru că cerințele pe care le-am avut de îndeplinit ne erau dezvăluite în fiecare săptămână și aveam o dată limită până la care trebuia să le realizăm, fără să știm ce urmează mai departe. Cunoștințele tehnice nu au mai fost suficiente de data aceasta, a trebuit le îmbinăm cu partea de PR, o foarte bună organizare și multă creativitate. Realizarea unor prototipuri funcționale care să răspundă la nevoile generate de pandemie în domeniul sănătății, plecând de la câteva idei este adevărata provocare cu care ne-am confruntat. Apreciez foarte mult că am avut șansa să lucrez alături de un profesor extraordinar, așa cum este domnul Nistor, care m-a ajutat să învăț foarte multe lucruri noi și să îmi extind cunoștințele în domenii diferite. Așa cum spunea, Dean Kamen, fondatorul FIRST „Ceea ce învățăm este mai important decât ceea ce câștigăm”, iar experiența acestui concurs și confruntarea cu probleme reale, a reprezentat pentru mine un training intensiv pentru a deveni un bun specialist în viitor, dar și un om cu spirit de echipă.”
Denisa Stroia: „Am muncit enorm toată vara!”
„Reprezentarea României la FGC 2021 a fost o onoare pentru noi și a însemnat o imensă încredere din partea Nație prin Educație întrucât noi am fost selectați să participăm la această competiție. Noi am aflat acest lucru după ce reușisem să facem record de puncte la Regionala de la Timișoara și obținusem locul unu în teren. A fost o mare bucurie, nu ne venea să credem, dar știam că toată lumea își dorea și se aștepta să obținem un rezultat la fel de bun ca cel din 2018.
S-a muncit enorm toată vara, dar noi nu am simțit o diferență foarte mare de ritm deoarece efortul a fost continuu. Am avut un program foarte bine organizat pentru a munci în condiții cât mai sigure și pentru a nu răspândi virusul Covid19.
Am profitat de faptul că nu erau cursuri vara și am folosit holul de la parter și o sală de clasă apropiată ca sală de conferințe și de PR pentru a ne distanța unii de ceilalți, iar sala de robotică, laboratorul de fizică și atelierul laboratorului erau ocupate de persoanele de la hard, soft și modelare 3D.
„Cea mai mare provocare a fost să lucrăm <pe două fronturi>, atât pentru First Tech Challenge, cât si pentru First Global Challenge. Noi ne calificasem la naționala First Tech Challenge din România care a avut loc pe 31 August, iar First Global Challenge a avut loc în perioada 27 Iunie – 28 Septembrie. În ultima lună, înainte de Națională eram tensionați, ne doream un rezultat bun și la această competiție, dar, din păcate, am fost nevoiți să o neglijăm pentru a ne concentra toată energia și timpul pentru un scop mai mare, reprezentarea României la nivel Mondial.
Mi-au plăcut foarte mult adunările cu celelalte echipe care au avut loc la Deva și la Hunedoara la evenimentele <Robotică la Cetate> și <Robotics’ Castle>, unde am schimbat idei și ne-am revăzut cu prietenii noștri din județ din echipele suport: Decebal Tech, Dark Energy, TeaBorgs, Wafy și AlphaBit. Evenimentele ne-au reamintit ce însemna un eveniment <normal>, după o perioadă dificilă, în care nu au avut loc competiții și evenimente fizice, cele mai multe fiind în online.
După ce am anunțat că vom reprezenta România la First Global Challenge 2021, aveam mare nevoie de fonduri și am recurs la diferite metode: am trimis mail-uri mai multor companii și am cerut sprijinul primăriei și al sponsorilor care ne-au fost alături încă de la începuturile echipei. Construcția roboților este foarte costisitoare, iar pentru a avea rezultate bune ai nevoie de roboți performanți, aici ideile ingenioase contează foarte mult, dar sunt necesare și fondurile. Noi am dovedit de multe ori că poți face mai mult cu puțin, motiv pentru care obținerea mai multor fonduri ar fi determinat un succes și mai mare, reușind să ne punem toate ideile în practică.
Familia Nistor a reușit de-a lungul anilor să formeze, motiveze, și să inspire generații întregi. Ei au oferit o șansa elevilor de la liceul nostru spre un învățământ alternativ, bazat pe pasiune, în care învățam tot ce ne dorim, în mod practic și într-un mediu dotat cu tot ce are nevoie un viitor inginer, IT-ist, designer de roboți etc.
Ne-au demonstrat că, dacă ești pasionat și muncitor poți ajunge oriunde îți dorești, iar indiferent de obstacole se poate găsi o soluție.
Domnul Nistor este pilonul de bază al liceului și al clubului de robotică. Dedicarea de care dă dovadă zilnic față de aceste echipe și față de noi, elevii este extraordinară, iar premiul pentru „Outstanding mentor” a încununat o carieră frumoasă în învățământ.
A fost foarte important și ajutorul domnilor Budiul și Stan, care sunt mâna dreaptă a domnului Nistor, iar toate deciziile tehnice și non-tehnice sunt analizate în echipă.
În acest succes a fost important ajutorul peer mentor-ilor: Răzvan Vîrtan, Cristian Budiul și Cristina Harangus. Aceștia ne-au ajutat fizic, la laborator, dar si la evenimente, venind cu idei noi, dar și moral, fiind deschizători de drumuri pentru noi în competițiile internaționale. Faptul că i-am avut alături a însemnat foarte mult si am apreciat că și-au rupt din timpul lor pentru a ne ajuta să egalăm performanțele lor din trecut.”
Neamțu Alexia: „Munca pentru concursul mondial m-a ajutat să îmi dezvolt vorbitul în public, lucrul în echipă, găsirea de soluții.”
„Pentru mine, First Global Challenge a însemnat mai mult decât un concurs. A fost o oportunitate de a mă perfecționa și de a lucra la proiecte care vor ajuta persoanele în nevoie. Pe mine, acest concurs m-a ajutat să îmi dezvolt o mulțime de abilități, cum ar fi: vorbitul în public, lucrul în echipă, găsirea de soluții. De asemenea, m-a făcut să leg prietenii și să descopăr alte culturi, mi-a dat încrederea în propiile puteri deoarece m-a făcut să realizez că, prin muncă și dedicare pot face lucruri extraordinare.”
Ruben Rotariu: „Am învățat editare video și, în fiecare zi, lucruri noi.”
„Participarea la First Global Challenge a fost o experiență unică în mare parte din cauză că am avut șansa de a ne alia cu o echipă din altă țară și să lucrăm împreună. Datorită faptului că pentru fiecare misiune a trebuit să facem poze și videoclipuri am avut ocazia să învăț mai mult despre editarea video care cred că ar putea fi de folos în viitor. Chiar dacă a trebuit să lucrez în vacanța de vară, cred că a meritat, pentru că am avut ocazia să învăț în fiecare zi lucruri noi și mă bucur că am putut participa în First Global Challenge pentru a fi unul dintre reprezentanții echipei României.”
Alexandru Budiul: „Am reușit să programez robotul de sterilizare cu ultraviolete să funcționeze autonom!”
„Fac parte din echipele de robotică de trei ani, fiind actualmente membru al echipei RobotX Hunedoara, dar am participat anterior si la olimpiada națională de informatică (în clasa a V-a), respectiv olimpiada națională de fizică (clasa a VI-a). În cadrul concursului First Global, m-am ocupat in primul rand de partea de programare, dar și un pic de partea de construcție a sistemelor robotice. Cea mai importantă contribuție am avut-o la programarea și constructia robotului de sterilizare cu ultraviolete pe care am reușit să îl programez să se deplaseze autonom. Am mai participat și la programarea celorlaltor 4 sisteme cerute în cadrul concursului și, de asemenea, am programat cadrul pentru lansarea balonului meteorologic. Toată vara, cu unele mici întreruperi, am fost la robot împreună cu fratele meu, Cristi, care a fost peer mentor. Aici am muncit, dar m-am și distrat împreună cu colegii din RobotX si RobotY. Am învățat multe lucruri noi și chiar dacă uneori am întâmpinat dificultăți, am simtit că am avut un rol important în rezolvarea sarcinilor pe care le-am primit în cadrul concursului First Global Challenge.”
Maria Alexa: „În fiecare zi am avut ocazia să îmi depășesc limitele!”
„Experiența de la FIRST Global a fost una unică. În fiecare zi am avut ocazia să învăț lucruri noi și să-mi depășesc limitele. Competiția a fost una solicitantă, dar, organizându-ne, am reușit să îndeplinim toate sarcinile, atât tehnice cât și non-tehnice. Vom lucra la proiectele noastre în continuare astfel încât să ajungă la cea mai bună versiune a lor.”
Radu Susan: „Am câștigat aurul pe domeniul de Sănătate pentru că am venit cu soluții la pandemie.”
„First Global Challenge (FGC) a fost competiția la nivelul cel mai înalt la care am participat până acum și, de fapt, nici nu poate exista altă competiție mai importantă, FGC fiind echivalentul Jocurilor Olimpice în domeniul științei. Nu pot să zic că a fost greu, din moment ce munca a fost constantă, dar a trebuit să terminăm multe sarcini într-un timp foarte scurt. Pentru mine, cele mai grele au fost Social Media Challenges, care presupuneau postări pe o temă dată de ei pe rețelele de social media.
Cel mai tare mi-au plăcut evenimentele fizice pe care le-am ținut, respectiv Robotics’ Day și Robotica de la Poalele Cetății, în Hunedoara și Deva, pentru promovarea ideilor și proiectelor noastre. Participarea la o competiție mondială ne-a adus și alți sponsori decât cei obișnuiți, dar tot am dus lipsuri, de exemplu nu aveam destui bani (pentru ca nu-i puteam cheltui pe toți) ca să facem purificatorul de măști în mai multe copii.
Susținerea unor firme mai mari și mai importante din domeniul STEM ar însemna realizarea tuturor proiectelor la care ne gândim, fără opreliște. Pot totuși sa spun că am reușit sa invăț o gramadă, mai ales din domeniul STEM, dar și cultural, din întâlnirile cu echipe din alte țări, cei mai prietenoși au fost venezuelenii. Am câștigat aurul pe domeniul de Sănătate pentru că am venit cu soluții la pandemie care pot fi implementate chiar și de comunități foarte dezavantajate, de exemplu, sterilizatorul de măști necesită foarte puține materiale și asamblare, dar își face treaba la fel de bine ca un sterilizator cu raze UV, purificatorul de aer e ușor de făcut și mai ieftin de peste 80 de ori față de cele ale firmelor specializate, detectorul de oxigen și fum e bun pentru toate secțiile de ATI, iar aplicația de monitorizare a pacienților e ușor de folosit de către toți oamenii.”
Alecsandru Costa: „Japonezii erau dornici să lucreze cu noi la un proiect cât mai bun.”
„Competiția First Global Challenge a însemnat mult pentru mine. A fost o experiență inedită, deoarece am avut prilejul de a colabora si comunica cu echipe din diferite țări de pe diferite continente. Mi-a plăcut, însă, colaborarea cu echipa cu care am fost în alianță, echipa Japoniei, deoarece erau dornici să lucreze împreună cu noi la un proiect cât mai bun, să învețe de la noi ce știm, cât și să ne împărtășească din cunoștințele lor. Partea mea preferată din această competiție a fost CubeSat Challenge. La acest proiect am avut ocazia să lucrez cu un microcontroler de ultimă generație, un Arduino MKR1000, să lucrez cu senzori de umiditate, luminozitate, temperatură, presiune atmosferică, de sunet și de microparticule din aer pentru a crea un prototip de satelit care a fost lansat deasupra terenului de sport de lângă școală pentru a înregistra pe un card SD datele trimise de senzori. Nu ne-am fi descurcat însă fără ajutorul domnului profesor Mircea Nistor, care ne este mentor și ne este alături atunci când avem nevoie de ajutor.
Competiția First Global Challenge a fost un prilej de a învăța lucruri noi și de a le pune în practică pe cele deja știute, chiar dacă a însemnat să lucrez și în vacanța de vară.”
Radu Buboiu: „Vreau să produc organe artificiale funcționale!”
„Am 18 ani, iar in ultimii 3 ani am facut parte din echipa de robotică a liceului. Prima dată când am aflat de ea, a fost în 2018 când am luat premiul întâi la concursul din Mexic. Mi s-a parut interesant, și am vrut să văd ce înseamnă să faci parte dintr-un cerc de genul ăsta. Asa că, atunci când a venit vremea târgului liceelor, m-am dus „țintă” la masa lor.
Am rămas plăcut surprins, iar la începutul anului școlar s-a mai format o echipă (RobotY) unde, împreună cu alți adolescenți, am început să scriem începutul unei noi echipe de robotică. Suntem ca o familie mare, ne ajutăm reciproc și ne învățam unii pe alții ceea ce nu cunoaștem încă. Fiecare este profesor și elev, în acelasi timp. Legat de ultimele concursuri la care am participat, restricțiile au reprezentat una dintre problemele majore. Nu am putut lucra non-stop (cum ne obișnuiserăm înainte de pandemie), a trebuit să luam o pauză la început de an pentru că nimic nu a fost clar în legătură cu restricțiile și oportunitățile pandemiei. Dar pe măsură ce incidența scădea, noi ne-am apucat de treabă. A trebuit să valorificam timpul de lucru pentru că nu știai când se va impune o nouă restrictive, din cauza incidentei fluctuante. Cu toate acestea, ne-am descurcat, am ținut fruntea sus și ne-am putut sprijini unii pe alții, iar pe mine asta m-a ajutat sa continui. Sprijinul financiar de sezonul acesta a fost bun (culmea!), având în vedere situația mondială a întreprinderilor. Mi-aș fi dorit și îmi doresc să se înfăptuiască o colaborare cu facultatea din oraș pentru că „decât să faci o bicicletă singur, mai bine facem o mașină împreună”. Toți membrii echipei, incluzând mentorii si veteranii, au lucrat din greu și și-au sacrificat multe ore și nervi pentru aceste rezultate. În această echipă poți să înveți ce vrei. De pildă, ai o pasiune pentru mecanică, electronică, ți-ar plăcea să-ți deschizi o companie (în esență, echipa de robotică este o companie condusă în mare parte de copii) și nu doar atât; dacă ești pasionat de chimie, biologie, fizică și ai visuri mărețe, te poți apropia de ele mai mult decât ai face-o pe cont propriu. Visul meu este să produc organe artificiale funcționale. Nu știu dacă va fi posibil, momentan nu este, dar acele organe vor trebui proiectate și modelate pentru nevoile omului respectiv; deci am făcut un pas înainte! Eu sunt modelator si proiectant 3D. Proiectarea si modelarea sunt modalități prin care îți poți vedea robotul (sau nu neapărat), poți să îi verifici funcționalitatea, dimensiunile si costurile fără implicare financiară; un fel de „simulator de orice”. Acesta a fost rolul meu (fiecare are mai multe specializări – modelare și construcție în cazul meu) în echipă, la acest concurs. Cu aceste cunoștințe poate voi fi capabil sa “tipăresc”, la un moment dat, un astfel de țesut. Momentan, doar timpul ne desparte. În legatură cu evoluția clubului, am mari speranțe ca acesta chiar să devină unul dintre cele mai mari din țară, și să-și ajute membrii să devină cea mai bună versiune a lor.”
INFO PLUS:
First Global Challenge 2021, echivalentul olimpiadelor la care fiecare țară își trimite o echipă, de această data desfășurat, însă, în domeniul roboticii a însemnat o experiență intensă, care s-a întins pe parcursul a patru luni. În acest timp, echipa a avut de realizat mai multe proiecte, sarcini tehnice cu termene limită foarte strânse, foarte multe provocări social media, multe filmulețe, colaborări cu echipe aflate pe alt continent, dar și elaborarea a șapte caiete tehnice. Adolescenții din Hunedoara au fost susținuți Asociația „Nație prin Educație”, de administrația locală a orașului, dar și de câteva companii care au crezut în proiectele copiilor, coordonați de unul dintre cei mai dedicați și mai iubiți dascăli hunedoreni, profesorul de fizică, informatică și astro-fizică, Mircea Nistor.
Ada BERARU