Impresii după un an de studiu în Statele Unite ale Americii
Trei liceeni care au făcut un an de școală în Statele Unite povestesc ce au învățat și cum li s-a schimbat optica față de viață.
Cătălin Alexandru Vilae din Alexandria, Adriana Nițescu din Petroșani și Eva Gușatu din Arad au studiat în SUA prin FLEX, un program de schimb cultural pentru liceeni organizat în fiecare an de American Councils for International Education Romania.
Adriana a povestit despre experiența în Statele Unite ale Americii. Eleva Colegiului Național de Informatică Carmen Sylva a rămas impresionată de modul în care se desfășoară actul didactic peste Ocean.
“Am întâlnit persoane cu interese diferite și cu caractere opuse, deci nu aș putea să spun că ei sunt într-un anume fel. Dar am învățat multe de la ei – de la cum să-mi respect țara și deciziile celor din jurul meu până la cum să lupt pentru ceea ce cred și să mă informez. Am învățat ceva de la fiecare om pe care l-am întâlnit, tocmai pentru că sunt atât de diverși și deschiși. În schimb, m-a impresionat relația foarte deschisă dintre profesor și elev, încrederea venind din ambele părți. Dacă aș fi avut o problemă m-aș fi dus fără îndoială să cer ajutor sau să cer un sfat la peste 90% dintre profesorii din școala mea. Cred că ține foarte mult de atitudinea oamenilor din învățământul lor, fie că vorbim de elevi, cadre didactice, părinți, sau alți membri ai staff-ului. Îmi crea senzația că școala nu era numai despre învățarea la anumite materii, ci și despre inteligența emoțională și dezvoltarea abilităților sociale”, a spus Adriana Nițescu, potrivit scoala9.ro.
Eleva din Petroșani spune că în țara tuturor posibilităților, accentul se pune pe aptitudinile elevului. În Statele Unite ale Americii, elevii pot opta pentru activități extrașcolare.
“În plus, erau foarte multe activități extrașcolare. Acolo școala îți oferă oportunități și te încurajează să te implici cât mai mult într-un mediu accesibil, fie că e vorba de sporturi, de cluburi pe diferite interese (leadership, business, matematică, religie, sănătate, programare etc.) sau de artă (instrumente muzicale, cor, teatru, design). Nu te învinovățește nimeni că aceste activități îți fură așa zisul „timp de învățare”. Acolo, într-un an, am făcut mai multe exerciții în caz de incendiu/cutremur/lockdown decât am făcut în toată viața mea de elev în România, și cred că asta ar trebui să dea de gândit. Poate că pare foarte simplu sau neînsemnat, dar hai să ne gândim câți dintre noi știm ce să facem în cazul unei astfel de nefericiri în școlile noastre sau în instituțiile publice. Cât am stat în State am învățat foarte multe lecții care m-au ajutat să îmi dezvolt abilitățile personale, dar și modul în care privesc lucrurile. Sunt mai atentă în jurul meu și mai deschisă către ceea ce înseamnă comunitatea din care fac parte. Și sunt mult mai motivată să încerc să schimb ceva”, a mai povestit Adriana.
Visul american este un clișeu. Mai spune tânăra, care deși a rămas impresionată de absolut tot ce a trăit în Statele Unite ale Americii, vrea să rămână acasă, în România.
“Totuși nu cred în the American dream. Mi se pare un clișeu și atât. America e frumoasă, are și bune, și rele. Personal, am trăit niște experiențe de neuitat care m-au învățat lecții folositoare în viață, m-am bucurat de timpul petrecut acolo la maxim și sunt recunoscătoare până la cer și înapoi pentru șansa pe care am avut-o. Dar ideea asta de societate perfectă datorată puterii politice/economice/sociale nu există în capul meu. La urma urmei, o zi în America are același număr de ore ca o zi în România. Noi, oamenii, suntem cei care putem face diferența. Eu vreau să rămân în România, cel puțin pentru ceva vreme. Vreau să mă implic, să aplic toate lecțiile acelea despre care vorbeam mai sus. Sunt multe domenii care mă interesează, dar încă nu sunt hotărâtă 100% ce facultate voi urma”, a mai spus Adriana.
Adriana Nițescu era în clasa a IX-a la Colegiul Național Carmen Sylva din Petroșani când a aflat că urmează să studieze un an în Statele Unite ale Americii. Ocazia de a studia în clasa a X-a în „ţara tuturor posibilităţilor” şi-a câştigat-o depăşind peste 1400 de doritori care s-au înscris în programul FLEX (Future Leaders Exchange). Mai exact, din cei 1441 de aplicanţi la nivel naţional, au fost selectaţi în final 35, fiind singura aleasă din judeţul Hunedoara. Doar trei elevi români au avut ocazia de a studia un an de zile în Statele Unite ale Americii.
Colaborator