Gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de 32,3%
Gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, arată un studiu al companiei Zitec, potrivit căruia trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajaţi şi public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaţilor, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate şi protecţia datelor personale.
În luna noiembrie, Zitec, jucător pe piaţa de IT & digital marketing din România, a lansat Ghidul Esenţial de Digitalizare a Primăriilor, realizat de echipa Regista.ro. Pentru a primi documentul, primăriile interesate trebuie să completeze un chestionar prin care îşi evaluează gradul de digitalizare actual. Pe baza acestui chestionar, echipa Regista monitorizează gradul general de digitalizare a administraţiilor publice din România.
”Conform datelor colectate până în prezent, gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, fapt relevat şi de raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) care indică o tendinţă uşor crescătoare a digitalizării instituţiilor publice în ultimii 3 ani. La capitolul ‘Servicii Publice Digitale’, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de ţări”, arată compania.
Au fost colectate aproximativ 100 de chestionare din 32 de judeţe în trei săptămâni. Colectarea datelor continuă în lunile care urmează, urmând să fie actualizate datele.
”Studiul nu este exhaustiv, având în vedere nivelul mai degrabă scăzut al digitalizării din ţara noastră, ci urmăreşte obţinerea unei imagini de ansamblu a situaţiei la nivel naţional”, spun reprezentanţii companiei.
Ei afirmă că, dacă unele aspecte ale digitalizării au rolul de a eficientiza şi transparentiza activitatea instituţiei şi interacţiunea cu cetăţeanul, nefiind obligatorii din punct de vedere legal, anumite aspecte sunt prevăzute clar în legislaţie.
”Astfel, din ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local. Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenţi se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziţia cetăţenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate”, adaugă ei.
Studiul realizat de echipa Regista arată că trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajaţi şi public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaţilor, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate şi protecţia datelor personale. Peste jumătate dintre instituţii nu au aplicaţii de registratură electronică, ci folosesc registratura fizică, pe suport de hârtie.
Pe de altă parte, există destule primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetăţenii pot economisi timp, evitând cozile şi plătind online taxele şi impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.
“După nouă luni de distanţare socială vedem că nivelul de digitalizare al administraţiei publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligaţii pentru aceste instituţii privind digitalizarea. Administraţia publică locală, precum şi instituţiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depăşirea acestei situaţii, atât prin soluţii software moderne, cât şi prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluţiile cloud. Echipa Regista oferă consultanţă gratuită privind digitalizarea instituţiilor publice interesate”, a declarat Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec.
Studiul Regista continuă, iar primăriile din toată ţara îşi pot evalua gradul de digitalizare completând chestionarul, urmând să primească Ghidul Esenţial pentru Digitalizarea Primăriei. Acesta cuprinde recomandări generale, de la verificarea infrastructurii hardware, securitate informatică, aplicaţii pentru comunicare, până la utilizarea aplicaţiilor de e-Guvernare şi soluţii software pentru transparentizarea activităţii şi eficientizarea serviciilor publice oferite cetăţenilor.
Soluţia Regista, dezvoltată de Zitec, este jucător pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Rolul aplicaţiei este să automatizeze şi să eficientizeze activităţile din instituţiile locale, guvernamentale şi din companii, prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor şi e-Guvernare. Până în prezent, peste 550 de instituţii publice şi companii din toate judeţele ţării şi-au îmbunătăţit procesele de lucru şi-au redus birocraţia prin intermediul Regista. Aplicaţia are 10.000 de utilizatori la nivel naţional care au înregistrat de-a lungul timpului peste 10 milioane de documente. Aplicaţia poate fi accesată de oriunde de către funcţionarii publici sau angajaţii companiilor, fiind disponibilă direct din browser, fără instalare şi cu toate informaţiile stocate în siguranţă în cloud Microsoft Azure.
Lider pe piaţa IT & Digital Marketing din România, cu birouri în Bucureşti şi Braşov, Zitec este specializată în dezvoltarea de soluţii de afaceri, servicii şi produse tehnologice personalizate, precum şi servicii de digital marketing.
Zitec este certificată Google Cloud Premier Partner, Microsoft Application Development, Microsoft Gold Cloud Platform, Amazon AWS Technology Partner şi furnizor al platformei de soluţii e-commerce în cloud VTEX, precum şi Adobe Solution Bronze Partner.
news.ro