Evaziunea fiscală, inamicul din interior al României, luată la țintă cu SAF-T

Mai mult decât oricând, România are acum nevoie de bani. Guvernul a revizuit recent, la rectificarea bugetară, estimarea de deficit pentru 2019 de la 2,76 la sută din PIB (echivalent 28,45 miliarde de lei), la 4,4 la sută din PIB (echivalentul a 46 miliarde de lei). Ca să funcționeze, este un tabiet la nivelul guvernelor să nu se limiteze la cheltuirea banilor strânși anual din taxe și impozite, astfel încât pentru ce depășește împrumută cu dobândă bani de la bănci și investitori. Ca stat membru al UE trebuie însă avut la grijă la câteva condiții: deficitul nu trebuie să depășească 3 la sută din PIB, gradul de colectare al taxelor și impozitelor să fie decent, iar creditele să suplimenteze un efort financiar orientat spre dezvoltare economică.

Problema actuală a României este că nici una din condițiile de mai sus nu sunt îndeplinite. Deficitul a spart bariera de 3 la sută din PIB, banii împrumutați au fost folosiți prea puțin la dezvoltarea economică, în timp ce colectarea taxelor și impozitelor e la pământ.

Targetul pentru anul viitor este o scădere a deficitului la 3,6 la sută din PIB. Guvernul nu poate să mai rostogolească mult datoria angajată prin credite dacă nu dorește intrarea într-un proces ireversibil de scufundare în haos economic. Iar tactica pe care ministerul de Finanțe o anunță este atragerea mai multor bani sănătoși la buget prin combaterea evaziunii fiscale. Dar cât de gravă e situația? Ultimele date oficiale valabile pentru anul fiscal 2018 arată că veniturile fiscale din taxe și impozite la care se adaugă contribuțiile de asigurări sociale au fost de 26,7 la sută din PIB, în timp ce media europeană a fost de 40 la sută din PIB. În același timp, un indicator de performanță a administrației fiscale, măsurat de Comisia Europeană, este cel privind diferența dintre TVA potențial de încasat la buget, estimată pe baza tuturor tranzacțiilor din economie, și cea efectiv încasată în conturile din trezoreria statului. În clasamentul Comisiei, România își păstrează de mulți ani locul fruntaș, având cel mai mare deficit de încasare a TVA. Mai mult de o treime din această taxă – însemnând 6,4 miliarde de euro – nu ajunge în bugetul României. Iar pentru 2019 nu se așteaptă o ameliorare a acestor parametri.

Prin urmare, ministrul Finanțelor anunță o măsură mereu amânată pentru creșterea gradului de prelevare la buget a taxelor și impozitelor. Definind evaziunea fiscală o ”problemă de securitate națională”. Florin Cîțu, ministrul Finanțelor,  a anunțat că va introduce în Consiliul Superior de Apărare al Țării toată documentația necesară pentru aprobarea strategiei de informatizare a ministerului și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. De altfel, lipsa acestei informatizări este pe primul loc în topul neajunsurilor reclamate de antreprenorii români. De ce? Pentru că prin informatizare tot sistemul de colectare a taxelor și impozitelor (TVA, contribuții asigurări sociale, etc) ar deveni dintr-o dată transparent pentru oricine. Ce înseamnă asta? Pe de-o parte, că plata dărilor cuvenite statului s-ar putea face din fața calculatorului. Pe de altă parte că toată economia ascunsă care nu plătește taxe și impozite ar ieși la lumină instantaneu. Posibilitatea de a scuti pe șest anumite firme de la plata taxelor s-ar diminua drastic și aproape instantaneu. De ce? Răspunsul cred că stă în cuvintele pe care le-a spus cândva președintele Estoniei într-un discurs-eveniment la Banca Mondială din Washington: „un calculator nu ia șpagă – e atât de simplu”.

În urmărirea scopului declarat, autoritățile au inițiat deja la finele anului trecut o măsură care să simplifice procedura de prelevare a taxelor și impozitelor. Astfel, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat licitația pentru sistemul informatic SAF-T (Standard Audits Files for Tax- Fișier Standard Internațional de Audit), existând astfel premisa ca, din 2020, acest sistem să devină funcțional cel puțin pentru marii contribuabili.

Ce este SAF-T? SAF-T este un standard internațional de schimb de date între companii și autoritățile fiscale pe cale electronică. Practic, înseamnă că firmele pun la dispoziția Fiscului informații, iar acesta le monitorizează și apreciază dacă mai sunt sau nu necesare controale, inclusiv pentru rambursări de taxe. Avantajele sunt multiple:

  • automatizarea identificării și pregătirii datelor esențiale pentru declarare și control;
  • sprijin pentru conformare și prevenție datorită identificării erorilor în raportare;
  • identificarea mai precisă a zonelor de risc fiscal și, implicit, țintirea controalelor către cazuri de evaziune fiscală și, mai puțin, către erori; rambursarea mai rapidă a taxelor pentru companii și cu riscuri mai mici pentru stat;
  • îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor.

Licitația online pentru implementarea SAF-T este deschisă până în luna ianuarie 2020. Valoarea estimată este de puțin peste trei milioane de lei. Ultima informație este că evaluarea ofertelor se va face până la 17 aprilie 2020.

 

Paul Munteanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *