Educația prin teatru ca poartă de acces către alte tipuri de învățare
La Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” din Hunedoara, lecțiile de engleză prin teatru cu elevii dornici de activități extracurriculare stimulează imaginația elevilor, sporesc abilitățile de limbaj și ascultare și încurajează gândirea critică. Teatrul este o modalitate prin care elevii noștri sunt motivați, folosesc ceea ce știu, învață informații noi, creează noi sensuri din text și rezonează în mod unic și irepetabil cu fiecare replică a unei piese. În acest fel, teatrul îi ajută pe elevi să înțeleagă cum să învețe, să fie conștienți și să fie critici în gândirea lor. Această lecție este doar o parte a procesului de trezire la viață a textului, este un alt pas în construirea caracterului și încurajează respectul și cooperarea în grup.
„Activitățile din cadrul Clubului de teatru Catharsis (teatru în limba română) și Fairplay (teatru în limba engleză) îi invită atât pe elevii de gimnaziu cât și pe cei de liceu să fie pe scenă, în timp ce explorează un scenariu și încearcă să intre în pielea diferitelor personaje din literatura universală. Dacă în limba română tinerii actori aleg I. L. Caragiale, când vine vorba de engleză William Shakespeare este prima alegere și în același timp o provocare pe măsură. Astfel, sâmbătă 6 iunie 2022, trupa Fairplay a participat la a V-a ediție a Concursului de teatru în limba engleză pentru elevi Let’s Theatre, organizat de Colegiul Național „Mihai Eminescu” din București, concurs desfășurat online pentru a permite participarea unui număr de 80 de participanți din 21 de școli din țară. Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” a obținut premiul de interpretare masculină la liceu: Chiorean Călin, cls. a XII-a, premiul de interpretare feminină la liceu: Ilinca Amalia, cls. a IX-a, Premiul I (secțiunea Scenetă, gimnaziu): Negrea Patricia, Medrea Mark, cls a VII-a, Premiul al II-lea: Trupa Fairplay(11 elevi din clasa a XII-a), Premiul al II-lea: Kellemberger Denisa, cls. a IX-a, Premiul al III-lea: Joldeș Raluca, cls. a IX-a, Mențiune: Broască Ana-Maria, cls. a XII-a, Mențiune (la secțiunea Scenetă, liceu): Flore Denisa, Hrițcu Rareș, cls. a X-a”, arată prof. Irma Kiss din cadrul Colegiulului Național „Iancu de Hunedoara”
Educația trece dincolo de pereții unei clădiri numite generic școală, iar formarea unui elev e dincolo de note. Când elevii își descoperă pasiunile prin intermediul școlii, ajung să iubească ceea ce fac la școală și în afara școlii. Teatrul în educație permite elevilor să exploreze scenarii sociale provocatoare și emoții vulnerabile într-un mediu care îi susține, ajută la dezvoltarea empatiei pentru experiențele altora și la explorarea diversității perspectivelor.