Deficitul balanţei comerciale a atins aproape 9,5 miliarde de euro, în primele 7 luni
Exporturile au crescut cu 2,1% în primele şapte luni, la 40,73 miliarde euro, iar importurile cu 5,8%, la 50,2 miliarde euro, comparativ cu perioada ianuarie-iulie 2018, arată datele transmise luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).
”Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2019 a fost de 9.479,9 milioane euro, mai mare cu 1.892,3 milioane euro decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2018”, precizează INS.
În luna iulie 2019, exporturile FOB au însumat 5,84 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 7,59 miliarde euro, rezultând un deficit de 1,75 miliarde euro.
Faţă de luna iulie 2018, exporturile din luna iulie 2019 au scăzut cu 1%, iar importurile au crescut cu 5,9%.
”În perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2019, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (48% la export şi 37,2% la import) şi alte produse manufacturate (32,2% la export şi respectiv 30,4% la import)”, arată datele INS.
Valoarea schimburilor intra-UE de bunuri în primele şapte luni ale acestui an a fost de 3,13 miliarde euro la expedieri şi de 3,75 miliarde euro la introduceri, reprezentând 77,1% din total exporturi şi 74,7% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE de bunuri în primele şapte luni a fost de 9,34 miliarde euro la exporturi şi de 12,69 miliarde euro la importuri, reprezentând 22,9% din total exporturi şi 25,3% din total importuri.
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent. Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.