Românii plătesc taxe pentru carburanţi cu 4% mai mari decât media la nivel mondial
Companiile din România plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din preţul combustibilului, lucru ce generează un dezavantaj major pentru acestea şi are potenţialul de a încetini creşterea economică, conform unui studiu realizat de UHY, reţeaua internaţională de experţi în contabilitate şi consultanţă.
UHY explică faptul că, în România, taxele reprezintă în medie 52% din costul preţului benzinei şi 48% din costul preţului motorinei, spre deosebire de media de la nivel mondial de 50% şi respectiv 44%.
În Marea Britanie, ţara cu cele mai mari taxe în studiul UHY, taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, în vreme ce în Germania această valoare este de 53% din cost.
Cu toate acestea, UHY punctează faptul că în septembrie 2018, Ministerul de Finanţe al României a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil. În septembrie 2017, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, însă această măsură a generat venituri mai mici decât se estima.
În numeroase economii majore, taxele reprezintă proporţii semnificativ mai reduse din preţul pentru motorină şi benzină, inclusiv: Japonia, unde 42% din costul pentru benzină şi 33% din costul pentru motorină reprezintă taxe; Canada, unde taxele reprezintă 35% din costul benzinei şi 32% din costul motorinei; Statele Unite, unde taxele reprezintă 17% din costul benzinei şi 18% din costul motorinei.
UHY explică faptul că nivelul ridicat al accizelor şi taxelor pentru carburanţi în Europa este factorul principal care contribuie la preţurile ridicate ale benzinei, motorinei şi gazului petrolier lichefiat.
Costul unui rezervor plin al unei autodube Ford Transit cu motorină este cu 24% mai mare în medie în ţările din Europa şi cu 9% mai mare în România. Având în vedere că motorina este carburantul utilizat de majoritatea vehiculelor comerciale, această povară apăsătoare este purtată în principal de întreprinderi.
De asemenea, preţul gazului petrolier lichefiat (GPL), o alternativă mai ecologică la motorină sau benzină. este mai scump cu 2% în Europa şi 6% în România,
“Taxele mari la carburanţi afectează aproape toate întreprinderile şi, în cele din urmă, pot împiedica creşterea economică în România. Propunerea lui Eugen Teodorovici de a elimina supra-acciza la combustibili ar putea fi utilă pentru companiile din România. Aşa cum arată şi studiul nostru, acestea deja plătesc în medie costuri mai mari sub formă de taxe din preţul carburanţilor comparativ cu majoritatea concurenţilor lor internaţionali”, spune Camelia Dobre, managing partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD, în România.
Aceasta afirmă că, pentru orice guvern, taxele pentru motorină şi benzină sunt un instrument cheie menit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră şi care poate fi utilizat pentru a finanţa cheltuielile pentru infrastructură.
”Cu toate acestea, pentru companii, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM), aceste taxe pot reprezenta un cost operaţional semnificativ, în special în sectoarele retail şi distribuţie”, a adăugat ea.
Reprezentantul UHY consideră că guvernele pot avea în vedere iniţiative precum îngheţarea accizei la carburanţi sau chiar reducerea tarifelor şi că trebuie să existe o mai mare cooperare internaţională pentru ca o astfel de discrepanţă majoră între preţurile carburanţilor din diferite ţări să nu mai existe.
UHY a studiat taxele şi preţurile carburanţilor din 24 de ţări din întreaga lume, analizând costul benzinei, al motorinei şi GPL/Autogaz şi procentul din preţ care provine din aceste taxe.
Franţa a ocupat primul loc în materie de taxe care reprezintă cel mai mare procent din preţul total al benzinei – 64%. Danemarca s-a clasat pe primul loc în studiul UHY, fiind cea mai costisitoare ţară cu un cost total pentru un plin de benzină de 160 dolari.
news.ro