Ce trebuie să facă un angajator în cazul în care un angajat se află în concediu medical
Aveți calitatea de angajator? Iată ce trebuie să faceți în situația în care un angajat se află în concediu medical, pentru a recupera sumele reprezentând indemnizații de concedii medicale.
Sumele reprezentând indemnizaţii, care se plătesc de către angajatori angajaţilor care au beneficiat de certificate de concediu medical şi care, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, se recuperează din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate din creditele bugetare prevăzute cu această destinaţie.
Indemnizaţiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în termen de 90 de zile de la data la care persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), art. 32 alin. (1), precum şi plătitorii prevăzuţi la art. 36 alin. (3) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, erau în drept să le solicite. Cuantumul indemnizaţiilor astfel solicitate se achită la nivelul cuvenit în perioada prevăzută în certificatul medical.
Astfel, pentru recuperarea sumelor, în perioada 10 – 25 ale lunii, angajatorul trebuie să depună la Casa de Asigurări de Sănătate Hunedoara, Serviciul Evidență Asigurați, Carduri și Concedii Medicale, etaj 2, cam. 213, următoarele documente:
- cerere (2 exemplare) – poate fi descărcată de pe pagina web a CAS Hunedoara – http://www.cnas.ro/cjashd/page/formulare-angajatori.html;
- centralizator (1 exemplar) – poate fi descărcat de pe pagina web a CAS Hunedoara – http://www.cnas.ro/cjashd/page/formulare-angajatori.html;
- copie Declaraţie 112;
- exemplarul 2 (roz) al certificatelor de concedii medicale;
- certificat de atestare fiscală (de la Administraţia Financiară);
- dosar (hârtie) cu şină.
Dosarul va fi analizat de compartimentul de specialitate din cadrul casei de asigurări de sănătate, care va întocmi referatul de propunere spre aprobare a cererii de restituire sau, după caz, de respingere cu motivarea acesteia. În termen de 60 de zile de la depunerea cererii de restituire, casa de asigurări de sănătate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a plăţii.
Constituie refuzuri justificate la plata indemnizaţiilor următoarele situaţii:
- nu se face dovada calităţii de asigurat pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
- neîndeplinirea stagiului complet de asigurare, cu excepţiile prevăzute de lege;
- necompletarea tuturor rubricilor din certificatul de concediu medical de către medicul care a eliberat/vizat respectivul certificat;
- neprezentarea certificatului de concediu medical în termenele prevăzute de lege;
- acordarea retroactivă a certificatelor de concediu medical în afara situaţiilor prevăzute de lege;
- certificate de concediu medical ce depăşesc duratele maxime prevăzute de prezentele norme.
Constituie refuz justificat la plata indemnizaţiilor şi situaţiile în care angajatorul constată eliberări nejustificate de certificate de concedii medicale şi amână plata cu cel mult 90 de zile ca urmare a sesizării comisiilor care efectuează controlul.
Mai multe informații se pot obține de pe pagina web a CAS Hunedoara – http://www.cnas.ro/cjashd/page/formulare-angajatori.html, la numărul de telefon: 0254/219.280, tastele 2+3+1, fax: 0254.218.911; e-mail: cm@cjashd.ro. Persoane de contact Serviciul Evidență Asigurați, Carduri și Concedii Medicale: Viorica Berar, Dana Eleș.
Biroul de presă