Ce înseamnă idei de Ev Mediu în 2019? De exemplu, să interzici UBER

Nu ne dăm seama ce se întâmplă, așa-i? La fel ca acum 200 de ani când apariția automobilului a generat ostilitate și eforturi de stârpire al acestui intrus care arunca în aer industria birjei. Acum, în locul birjarilor de odinioară, găsim taximetriști. Căzuți și ei în naivitatea răutăcioasă că își vor putea salva afacerea claxonând după guvernanți să dea ordonanțe de urgență și legi anti ”ride-sharing”, adică, pe românește, anti ”transport în comun pe persoană fizică”. Nu umblu cu taxiul, dar din ce cronici citesc, în special despre serviciile prestate în Capitală, domeniul e haiducie pură. Mizerie, bădărănie, coji de semințe pe parbriz și jecmăneală pe față. Breasla nu vrea să se schimbe în bine și atunci a declarat război concurenței mai bine pregătite care începe pe NET, prin aplicațiile UBER, CLEVER, etc. Tot din informațiile la-ndemână pe marele NET rezultă că pentru clienți această variantă este mult mai avantajoasă din punct de vedere al prețului, dar și ca nivel de civilizație (curățenie în mașină, șoferul îmbrăcat corect, dialog civilizat).

OUG care sperie șoferii UBER

Nu a contat pe moment. În mod surprinzător, cu minus în față, claxonatul și fluierăturile de la protestele taximetriștilor (o armată de agitație unită și foarte bine organizată) au sensibilizat autoritățile, care printr-o Ordonanță de Urgență de modificare a Legii Taximetriei au pus pe tavă organelor posibilitatea de amendare drastică a șoferilor care folosesc aplicațiile Uber, Bolt, Clever. Ca să înțeleagă toată lumea, e ca în bancul ăla când te întreabă de bască! Dacă nu o ai și ești șofer pe Uber riști acum DIN PRIMA amenzi până la 5000 de lei și suspendarea pe luni de zile a dreptului de folosire a automobilului. ”Basca” poate fi orice, chiar și niște înscrisuri formale despre care taximetriștii clasici vorbesc cu dispreț. Au trecut abia 12 ore de la intrarea în vigoare joi a OUG ”anti Uber” că primele victime au și apărut. Patru cazuri raportate de Brigada Rutieră a Capitalei. O amendă și trei interziceri de folosire a mașinii pe o perioadă de șase luni. Iar prigoana continuă. Efectele? Mai puțini șoferi dispuși să se expună în regim-car sharing, timpi mai mari de așteptare pentru cei 2,5 milioane de utilizatori ai platformelor informatice pe care comandă cursele.

Tribunalul, soluția autorităților pentru amendați

Ministrul Transporturilor spune că șoferii Uber&Co. nu sunt discriminați iar cei care i-au amendat au interpretat prost legea. Mai mult chiar, ministrul îi sfătuiește public pe șoferii care au luat amenzi să le conteste in instanță. E, să recunoaștem, mult umor-negru în această poziționare. Iar ca să își facă meseria fără griji UBER, CLEVER și BOLT au nevoie ca serviciile de ”car sharing” să fie reglementate și în România. Există de un an de zile la Parlament un proiect de lege care are această temă, dar potrivit declarațiilor oficialilor este ”prea complicat” fiind ceva cu totul nou la noi în țară. Până se ”decomplică” situația, teama va însoți permanent în cursă de acum șoferii UBER și clienții lor.

Nu UBER va deveni TAXI, ci TAXI va deveni UBER

Dincolo de hârjoana legislativă menită să descurajeze avântul irezistibil al platformelor de ”car sharing”, nicio reglementare retrogradă, sau protest taximetrist nu vor putea să oprească avântul tehnologic. Nu ai cum să te pui cu Internetul! Pe măsura schimbării generațiilor, o aplicație pe NET devine tot mai mult preferabilă dispeceratului TAXI. Pe termen destul de scurt, singura șansă pentru serviciile TAXI clasice este să treacă printr-o reformă radicală care să aducă pentru clienți tarife mai mici, la vedere, șoferi politicoși, ambient civilizat în mașină.

Acum 200 de ani birjarii protestau cu sloganul ”Ia-ți un cal! Ajungi mai departe!”. Meseria lor a dispărut în fumul tobelor de eșapament. De aceea, pronosticul meu duce la un scenariu exact pe dos față de cel dorit astăzi de binomul taximetriști-autorități: nu UBER va deveni TAXI, ci TAXI va deveni UBER.

Sau dacă chiar vrem și vrem mai avem o variantă: interzicem definitiv UBER și ne reîntoarcem să trăim în peșteri!

 

Adrian SĂLĂGEAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *