Care sunt cele 14 măsuri care se vor implementa pentru îmbunătățirea sistemului 112

Preşedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, Raed Arafat, a anunţat, miercuri seară, că s-a finalizat raportul cerut de premierul Viorica Dăncilă, iar specialiştii care au lucrat au stabilit 14 măsuri care ar trebui implementate în cel mult 60 de luni. Arafat a afirmat că sistemul nu este perfect, trebuie corectat, dar nici nu se poate spune că acesta ”este la pământ”. ”Sigur vor muri foarte mulţi oameni dacă populaţia pierde încrederea să sune”, a spus Raed Arafat.

”Doamna prim-ministru a înfiinţat o comisie interministerială care să se ocupe de analiza situaţiei 112 în mod deosebit a localizării, dar nu numai, şi a dispecerizării şi altor aspecte corelate, o comisie care a inclus mai multe instituţii. Pe lângă MAI, a fost STS-ul, Ministerul Comunicaţiilor, Secretariatul General al Guvernului, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi ANCOM-ul. La una din şedinţe am invitat şi responsabilii de protecţia datelor. Am avut ocazia să prezint doamnei prim-ministru raportul şi concluziile finale. Raportul va fi făcut public, dar permiteţi-mi să subliniez anumite aspecte. În raport a fost analizată situaţia actuală a Serviciului 112, a dispecerizării şi a problemei localizării, unde ne aflăm acum şi unde trebuie să ajungem. A fost analizată implementarea sistemului AML (Advanced Mobile Location), dar în concluzia noastră, după implementarea acestui sistem, nu trebuie să ne oprim aici pentru că este nevoie şi de alte sisteme complementare care trebuie să fie implementate în viitor”, a declarat, miercuri seară, într-o conferinţă de presă, secretarul de stat Raed Arafat, preşedinte al Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112.

Acesta a anunţat că au fost stabilite 14 măsuri pentru îmbunătăţirea sistemului 112.

”Au fost stabilite 14 măsuri, la finalul raportului, împărţite pe termene: termen scurt  – până în 12 luni, termen mediu, care este între 12 luni şi 36 de luni maxim, şi termen lung, până la 60 de luni. Bineînţeles, termenele stabilite sunt termene maximale. Se poate să se rezolve unele aspecte mai rapid decât termenul maximal stabilit de către noi. Însă, toată comisia a găsit mai corect să punem termen maximal, decât să ajungem să nu rezolvăm unele probleme din anumite motive obiective”, a mai spus Arafat.

Succint, măsurile propuse de Comitetul interministerial sunt:

Măsuri pe termen scurt – maxim 12 luni

Măsura 1 – Modificarea cadrului legislativ, inclusiv reglementarea vânzării cartelelor prepay. Arafat a precizat că operatorii de telefonie vor avea obligaţia de a furniza datele celor care au cumpărat aceste cartele, strict în relaţia cu sistemul 112.

Măsura 2 – Încheierea unui acord cu Google pentru implementarea AML

Măsura 3 – Reconfigurarea infrastructurii de telefonie mobilă în colaborare cu STS

Măsura 4 – Promovarea aplicaţiei 112 creată de STS pentru a fi descărcată de un număr cât mai mare de persoane

Măsuri pe termen mediu – 12- 36 de luni

Măsura 5 – Dispecerate integrate în întreaga ţară – ele există la Bucureşti, Târgu Mureş şi va fi în curând la Hunedoara

Măsura 6 – Centre de formare pentru dispeceri. Există deja două, la Târgu Mureş şi Bucureşti. Scopul este pregătirea a 650 de dispeceri

Măsura 7 – Modernizarea sistemului 112 – există deja o licitaţie lansată în acest sens, costul fiind estimat la 600.000 de euro, fără TVA

Măsura 8 – Îmbunătăţirea procedurilor pentru apelurile de urgenţă

Măsura 9 – Implementarea unor tehnologii complementare de localizare întrucât AML are unele limitări

Măsura 10 – Instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateţei gradului de localizare

Măsuri termen lung – 36 – 60 de luni

11 – Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional

12 – Pregătirea şi formarea continuă a dispecerilor

13 – Integrarea tuturor agenţiilor în dispeceratele unice

14 – Armonizarea continuă a legislaţiei incidente 112 cu legislaţia Uniunii Europene

Răspunzând unor întrebări, Arafat a precizat că, deşi există probleme, iar sistemul nu este perfect, nu se poate spune că acesta nu funcţionează.

”Pe zi, se primesc mii de apeluri şi aceste mii de apeluri, marea majoritatea lor dacă nu toate, sunt tratate corespunzător şi se răspunde corespunzător. Există vulnerabilităţi şi există probleme şi aceste probleme generează anumite situaţii, cum s-a generat la Caracal. Sistemul nu este perfect, trebuie corectat, dar nici nu putem veni să spunem că la acest moment sistemul din România este la pământ, pentru că există evaluări independente, nu sunt făcute de noi, sunt făcute chiar de Agenţia europeană de apel la numărul de urgenţă 112 şi care spun altfel despre România. Niciun sistem la acest moment nu este infailibil şi nu este fără greşeli. Recunoaştem greşelile şi spunem că trebuie corectate cât mai repede, dar, în acelaşi timp, nu putem să comunicăm populaţiei că sistemul 112 este neperformant, varză, terminat, nu funcţionează. Asta înseamnă ca noi spunem populaţiei să nu mai apeleze la 112 şi găsiţi-vă altă soluţie. Ar fi foarte incorect, că asta înseamnă că sigur vor muri foarte mulţi oameni dacă populaţia pierde încrederea să sune la acest sistem”, a mai declarat Raed Arafat.

 

news.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *