Care a fost cauza deraierii trenului în stația CFR ZAM?
În luna noiembrie a anului 2018, un tren de marfă a deraiat în stația CFR Zam. Raportul AGIFER arată cauzele care au produs incidentul. Dispariția unor saboți de frână ai trenului de marfă a fost cauza producerii incicentului feroviar.
Garnitura aparținea operatorului de transport feroviar MMV Rail România. Astfel, la data de 11.11.2018, în jurul orei 11:10, pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Timişoara, secţia de circulaţie interoperabilă Deva – Radna, linie dublă electrificată, pe firul II de circulaţie între staţiile CFR Ilteu şi Zam, la km 528+560, în circulaţia trenului de marfă nr.70926, aparţinând operatorului de transport feroviar MMV Rail România, s-a produs deraierea primului boghiu în sensul de mers al trenului (osiile 3 şi 4), de la vagonul nr.31817853504-7, datorită căderii unui număr de 4 saboţide frână şi a penelor de asigurare a acestora.
Din analiza trenului şi a circulaţiei acestuia, se arată în raportul de specialitate, a rezultat că trenul de marfă nr.70926, având ca destinaţie staţia CFR Vinţul de Jos, a fost format în staţia CFR Jimbolia, având în compunere 27 vagoane seria Zas, 108 osii încărcate (metanol), tonaj brut 1896 tone, tonaj net 1169 tone şi 456 m lungime. Până la staţia CFR Ronaţ Triaj trenul a fost remorcat cu locomotiva diesel electrică DA1564, iar de la staţia CFR Ronaţ Triaj cu locomotiva electrică EA 002.
”Comisia de investigare concluzionează că deraierea vagonului nr.33817853504-7 a fost generată de căderea unui sabot de frână de la vagon, sabot care în cădere s-a interpus între suprafaţa de rulare a roţii şi ciuperca şinei. Căderea sabotului de frână, urmată de căderea penei de fixare a acestuia, a fost posibilă prin intervenţia unor persoane neidentificate, care pe timpul staţionării trenului de marfă nr.70926 în staţia CFR Milova, cu intenţia de sustragere a saboţilor de frână, au scos penele de fixare încercând să se ajute cu acestea pentru dislocarea saboţilor din portsaboţi. Operaţiunea nu a putut fi finalizată deoarece frâna automată a trenului pe timpul staţionării era strânsă. Această intervenţie externă a generat, după slăbirea frânei automate a trenuluişi plecarea trenului din staţie, în circulaţia trenului, posibilitatea căderii saboţilor neasiguraţi şi implicit a penelor de fixare a acestora, lăsate între saboţi şi portsaboţi. Urmare a concluziilor prezentate propunem închiderea acţiunii de investigare declanşate şi reîncadrarea acestui incident feroviar conform prevederilor Regulamentului de Investigare, la art.10- ”Fapte produse de terţe persoane fizice sau juridice, care au pus în pericol siguranţa feroviară, care au avut ca urmare perturbarea activităţii de transport feroviar, distrugerea şi/sau sustragerea de piese sau materiale din componenţa vehiculelor feroviare”.
Colaborator