Căile ferate, un adevărat pericol
Vechimea, dar și lipsa investițiilor își pun amprenta asupra căilor ferate. Anul trecut, un tren încărcat cu huilă a deraiat în apropiere de stația CFR Livezeni. Abia anul acesta, AGIFER a finalizat raportul de cercetare. Din document reiese faptul că vagonul care a sărit de pe șine era mult prea încărcat, dar și faptul că mentenanța căii ferate este deficitară.
”Prima urmă de deraiere a fost identificată la km 84+825, pe flancul activ al șinei de la interiorul curbei (șina din partea stângă a căii, având ca referință sensul de mers al trenului). Această urmă a fost produsă prin căderea între firele căii a roții din partea stângă a primei osii a vagonului. Roata deraiată a circulat o distanta de 25 m, după care a lovit eclisa de la interiorul căii a joantei mecanice situate la km 84+800, și după parcurgerea a încă unei distanțe de 0,5 m, s-a produs escaladarea șinei de la firul exterior al curbei de către roata din partea dreaptă corespondenta celei deraiate. Osia de atac a circulat în stare deraiată de ambele roți o distanta de 4,65 m, după care a fost antrenată în deraiere și osia nr. 2 a boghiului. Vagonul a circulat cu boghiul deraiat de ambele osii încă cca 15 m după care s-a oprit. Distanta totală pe care vagonul a circulat deraiat a fost de 45m”, se arată în raportul celor de la AGIFER.
Și starea necorespunzătoare a căii ferate a contribuit la deraiarea trenului.
”Cauza directă a producerii accidentului feroviar o constituie căderea între firele căii a roții din partea stângă a primei osii în sensul de mers de la vagon. Acest lucru s-a produs în condițiile în care starea tehnică a liniei era una necorespunzătoare, iar vagonul implicat era încărcat peste limitele stabilite prin reglementările specifice în vigoare. Factorii care au contribuit – starea tehnică necorespunzătoare a traverselor de lemn existente în cale în zona imediat premergătoare ,,punctului 0” (locului în care s-a produs deraierea); – neasigurarea bazei materiale a Districtului de linii nr.7 Petroșani cu traverse normale de lemn; – alocarea insuficientă a resurselor umane necesare în vederea executării lucrărilor de mentenanță a infrastructurii feroviare la nivelul Districtului de linii nr.7 Petroșani; – depășirea sarcinii maxime pe osie, admisă pentru categoria de linie pe care a avut loc deraierea vagonului; – depășirea limitei de încărcare a vagonului, peste limita admisă și înscrisă pe vagon”, mai notează raportul.
Documentul făcut public arată că pe zona respectivă era necesară înlocuirea unor traverse de cale ferată.
”Din analizele efectuate privind situaţia recensământului traverselor necorespunzătoare existente în cale finalizat în luna octombrie a anului 2016, rezultă faptul că, la nivelul Districtului de linii nr.7 Petroşani au fost recenzate un număr de 5418 traverse de lemn necorespunzătoare existente în cale, din care 2136 traverse de lemn necorespunzătoare pe liniile curente şi directe respectiv 3282 traverse lemn necorespunzătoare pe liniile din staţii”, informează raportul de cercetare.
Vagonul implicat în incidentul feroviar aparținea celor de la CFR Marfă, iar trenul era compus din 35 de vagoane încărcate cu huilă. Trenul a plecat din stația CFR Lupeni având ca destinație stația CFR Mintia. La intrarea în stația CFR Livezeni, s-a produs deraierea ambelor osii ale primul boghiu, în sensul de mers, la cel de-al 33-lea vagon din compunerea trenului.
Monika BACIU