Carmen Hărău: Bacalaureat, 2017!
A început prima sesiune a bacalaureatului din acest an! REPLICA vă urează, dragi elevi, succes şi multă putere de concentrare la unul dintre cele mai importante teste ale vieţii!
Din păcate, un absolvent de liceu nu are nevoie doar de succes şi putere de concentrare pentru a obţine diploma de bacalaureat, ci are nevoie de cunoştinţe consistente, care ar trebui acumulate de-a lungul celor douăsprezece clase pe care elevul le-a promovat. Istoria ultimilor şase ani, adică a anilor în care s-a spus “stop” minciunii şi promovabilităţilor de 120%, demonstrează că bagajul de cunoştinţe acumulate de elevi, pe tot parcusul instrucţiunii publice, este tot mai inadecvat, iar aceştia se prezintă la examentul de bacalaureat foarte puţin pregătiţi.
Din anul 2011, se tot caută vinovaţi pentru ratele mici de promovabilitate. Părinţii sunt de vină, spun unii! Pentru că acordă mai mult timp carierei decât propriilor copii. Alţii spun că de vină sunt dascălii. Pentru că sunt prost plăţiţi în sistemul bugetar şi că nu şi-ar face treaba, decât dacă elevul merge la meditaţii. Alţii duc vina fie către testele prea dificile, către manualele prea încărcate, către nu ştiu câte alte motive, care mai de care mai greu de acceptat ca fiind cauza eşecului masiv al elevilor la bacalaureat.
Bineînțeles că vina-i împărțită! Dar nu sunt, fundamental, vinovați, nici elevii, nici părinţii şi nici dascălii! Competenţele elevilor reflectă slăbiciunea sistemului, care, oricât am încerca să mistificăm lucrurile, se află la îndemâna exclusivă a Guvernelor şi a majorităţilor parlamentare.
Cine spune că se poate face educaţie şi sănătate fără bani, fără resurse financiare consistente, fără o minimă alocare de 6% din PIB , minte cu cea mai mare neruşinare, sau n-a citit statisticile din țările europene dezvoltate. Educaţia performantă costă, dar este investiţia cu cea mai mare rată de profitabilitate pentru societate în ansamblu şi pentru economia unei ţări!
Nemaivorbind de drama prin care trece un copil care pică la bac şi care trebuie să-şi privească familia şi dascălii în ochi. Se prăbușește cerul peste el şi toate speranţele pentru un loc de muncă bun, pentru o condiție socială satisfăcătoare, se năruiesc într-o clipă! Iar în România nu este vorba despre eşecul unuia sau a câtorva elevi, ci despre eşecul a sute de mii de elevi care nu au promovat bacalaureatul în ultimii şase ani! Niciun guvern din aceşti ani nu a găsit soluţii reale la această problemă! Rezultatul este deja vizibil. Tot mai mulți elevi care nu au promovat în anii trecuţi, nu se mai înscriu pentru o altă sesiune şi, neavând alte soluții, aleg calea unui loc de muncă necalificat, în țară sau în străinătate, prost plătit, generator imediat de venituri pentru subzistenţă.
Ce-i de făcut? De la Guvern nu ne putem aştepta la mare lucru prea curând, deoarece se pare că ministrul se califică la locul de muncă şi nu înţelege mai nimic din ceea ce se întâmplă în jurul lui, în sistemul de educaţie.
Dar cum PNL are deja mai multe formule şi propuneri privind absolvenţii de liceu fără bacalaureat, depuse ca proiecte, s-ar impune prioritizarea acestor proiecte în dezbatere urgentă, chiar dacă suntem aproape de finalul sesiunii parlamentare. Fără sterile confruntări politice care nu fac bine nimănui! Poate că şi celelalte partide au, de asemenea, idei bune la care noi nu ne-am gândit!
Din păcate, însă, prioritatea cu care proiectele de lege intră în dezbatere este în mâna majorității parlamentare. Și, din păcate, majoritatea pare că are alte priorități… Viitorul României? Neesențial! În concepție PSD-ALDE, poate să mai aștepte, până devine prezent. Un prezent incert și mohorât, ca acesta pe care tocmai îl trăim.
Senator PNL
Eleonora-Carmen HĂRĂU