Atenţie la firmele care promit ştergerea din Biroul de Credit!
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) înregistrează din 2019 o creştere a numărului de cereri prin care consumatorii solicită ştergerea înregistrărilor din Biroul de Credit, iar 90% din cererile pentru ştergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci şi IFN-uri, în timp ce restul de 10% sunt soluţionate amiabil, arată CSALB.
„Începând cu anul 2019, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) înregistrează o creştere a numărului de cereri prin care consumatorii solicită ştergerea înregistrărilor din Biroul de Credit. Din păcate, soluţionarea acestor cereri nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, aşa cum se întâmplă, de regulă, în cadrul procedurii de conciliere. CSALB trimite cererile primite către instituţia de credit sau către instituţia financiară nebancară, iar aceasta pot doar să verifice corectitudinea înregistrării consumatorului în această bază de date. Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect ştergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci şi IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB. Adică, decizia de ştergere a înregistrării aparţine comercianţilor şi nu mai implică o negociere în cadrul Centrului”, arată CSALB.
Din aceste motive, CSALB recomandă consumatorilor să se adreseze direct băncilor şi IFN-urilor pentru solicitări care vizează Biroul de Credit şi să evite intermediarii care promit sau garantează succesul radierii acestor înregistrări.
„Solicitarea făcută către Biroul de Credit tot la bancă sau la IFN ajunge, adică la instituţia care a înregistrat persoana respectivă în Biroul de Credit şi care are toate documentele pe baza cărora poate fi analizată solicitarea consumatorului. În plus, Biroul de Credit nu are dreptul de a modifica înregistrările făcute de bancă sau IFN. Chiar dacă unele firme promit ştergerea din Biroul de Credit, consumatorii nu au nevoie de niciun intermediar pentru acest demers. În plus, intermediarii percep anumite sume de bani şi nu pot garanta un succes la capătul acestui drum. În prezent sunt peste 200 de mii de utilizatori înregistraţi pe portalul Biroului de Credit. Unul dintre motivele frecvent invocate de consumatorii care solicită ştergerea înregistrării în Biroul de Credit este lipsa notificării. Conform legislaţiei în vigoare, până la data de 25 mai 2018 banca sau IFN-ul trebuia să notifice consumatorul cu 15 zile înainte de a-l înregistra în Biroul de Credit, dar obligaţia se păstrează şi astăzi. Cu toate acestea, dacă instituţia financiară sau o instanţă decide că din cauza lipsei notificării trebuie şterse datele persoanei respective, trebuie reţinut că datoria faţă de bancă sau de IFN rămâne. Aceasta nu se şterge şi trebuie achitată”, spune Şerban Epure, director general Biroul de Credit.
Anul acesta, în 80% dintre cererile adresate IFN-urilor, prin intermediul CSALB, consumatorii solicită radierea înregistrărilor în Biroul de Credit. În cazul băncilor, ponderea cererilor care vizează Biroul de Credit este sub 20%. Dacă în 2019 şi 2020 era un echilibru între cererile cu acest obiect adresate băncilor şi IFN-urilor, anul acesta cererile către IFN-uri sunt de peste două ori mai multe decât cele adresate băncilor.
„Creşterea numărului acestor cereri s-a suprapus cu perioada crizei sanitare, iar o parte din înregistrările în Biroul de Credit ar putea avea drept cauză întârzieri la plată (inclusiv la credite de valori mici) în cazul consumatorilor care nu au solicitat amânarea ratelor, nu s-au încadrat în condiţiile cerute de moratoriile legislative şi nici nu au solicitat o conciliere în cadrul CSALB când au întâmpinat dificultăţi în achitarea datoriei”, spun reprezentanţii CSALB.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul CSALB. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
news.ro