Angajator român angajează ce rămâne de la multinaționale
Angajator român sau străin, pentru cine ați prefera să lucrați? Dacă răspunsul dumneavoastră este ”multinațională” vă plasați ca opțiune în trendul național. Un top al celor mai doriți angajatori pe 2019, realizat de compania de consultanță Catalyst Solutions seamănă cu un vot de blam dat companiilor românești. Și asta pentru că firmele autohtone lipsesc aproape în totalitate din preferințele românilor. În primii 30 dintre cei mai doriți angajatori sunt doar trei companii aflate în proprietatea și managementul unor români și anume Banca Transilvania, Bitdefender și UiPath. Nume ”românești” au și Petrom, eMag, BCR și BRD, dar aceste companii sunt deținute în prezent de multinaționale, deci nu mai pot fi bifate în categoria afacerilor autohtone.
Topul realizat de cei de la Catalyst Solution este relevant pentru că a avut la bază răspunsurile a circa 18.000 de repondenți, toți cu studii superioare. Iar prima concluzie care se poate trage din acest clasament este că firmele românești trebuie să se mulțumească în materie de resursă umană cu ce rămâne după selecția companiilor multinaționale. De ce? Putem afla dacă din studiul realizat analizăm care sunt criteriile după care românii ”cu talent” se orientează atunci când își aleg angajatorul.
Preludiul. Bani și prestigiu
Banii și pachetul de beneficii sunt criteriul numărul unu ca un angajator să fie dorit. Peste 70 la sută (71%) dintre români își aleg angajatorii funcție de amploarea pachetului salarial pe care aceștia îl oferă. Pe locul doi la criteriul de selecție (64%) este prestigiul angajatorului pe piață. Acesta este de regulă direct proporțional cu dimensiunea organizației și succesul de piață, cifra de afaceri generată sau produsele și serviciile oferite. Surprinzător, dar siguranța locului de muncă ocupă un loc mult mai puțin important pentru românii instruiți care își caută un loc de muncă, doar 55 la sută din cei intervievați nominalizând un loc de muncă sigur între criterii.
Doar banii nu aduc fericirea
Studiul relevă că dacă criteriile nominalizate mai sus sunt determinante pentru a cota compania în topul celor mai doriți angajatori, ele nu sunt suficiente ca să garanteze opțiunea angajatului. De pildă, într-o schemă de criterii cotate fiecare pe o scală de la 1 la 5 ca importanță, românii au nominalizat pachetul salarial abia pe locul cinci ca importanță în alegerea unui angajator.
Ce vor românii de la angajator înainte de bani?
În Top 10 cei mai importanți factori în alegerea unui angajator, pe primul loc, cu 4,79 puncte obținute din 5 posibile, românii au pus disponibilitatea angajatorului de a recunoaște performanțele angajaților. Urmează în ordine, o atmosferă de lucru plăcută și prietenoasă (4,76 puncte), un management care susține dezvoltarea salariaților (4,75 puncte), existența unor profesioniști în companie de la care se poate învăța (4,65 puncte) și abia pe locul cinci pachetul salarial atractiv (4,63 puncte). Un factor care a obținut un punctaj mare din partea românilor a fost și cel al disponibilității angajatorului de a plăti sau compensa orele suplimentare (4,43 puncte). Persoanele intervievate s-au arătat cel mai puțin interesate privitor la disponibilitatea angajatorului de a oferi oportunități internaționale, sau dacă dezvoltă produse și servicii inovatoare.
Ce șanse au angajatorii autohtoni să prindă salariați de top?
Dacă urmărim topul celor mai doriți angajatori din România, am văzut, capitalul autohton este aproape inexistent. Studiul realizat de Catalyst Solutions relevă incapacitatea aproape totală a companiilor românești de a-și atrage personal de top. Iar acest lucru se simte acum tot mai acut. Până la angajatorul român, cei mai talentați români din punct de vedere profesional au două variante mult mai atractive de angajare. Prima dintre ele presupune relocarea într-o companie din exteriorul țării, dar nu neaparat într-o locație Occidentală. Foarte mulți experți români fac cariere frumoase în IT în țări arabe bogate, în timp ce și țările dezvoltate din Asia au început să atragă români cu înaltă calificare. A doua opțiune sunt multinaționalele care activează în țară. Angajatorul român are acces doar la forța de muncă calificată care eventual rămâne după aceste trieri. Faptul că firmele românești nu se califică pe lista angajatorilor doriți, face ca acestea să nu existe în mintea angajaților și prin urmare cad sub radarul acestora.
De ce companiile românești nu devin angajatori doriți pentru salariații cu talent? La modul general, firmele autohtone nu au o strategie închegată de a atrage talente. În corelația cu acest deficit în abordare, antreprenorii români investesc foarte puțin în construirea unei imagini de brand. Și asta pentru că, de prea multe ori, preocuparea de bază în firmele românești vizează rezultatele imediate, care aduc bani pentru plata salariilor și funcționare. Investiția în marketing și promovare este considerată de prea multe ori o risipă, un cost inutil, angajatorii români renunțând din prima la acest tip de plasament financiar cu efect pe termen lung. Din această cauză, spre deosebire de multinațională, firma românească nu oferă pieței nici o ”poveste” care să atragă angajați de top. Iar în lipsa acestor povești de brand, care sunt prima nadă în atragerea salariaților, liniștea dubioasă și necunoscutul din jurul firmelor românești trezește neîncredere și îndepărtează potențialii candidați la un post.
Adrian Sălăgean