ANCOM: Precizări privind portarea numerelor de telefon
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a anunţat, joi, că anularea unei portări se poate face cu cel puţin 24 de ore înainte şi a menţionat că, dacă apar probleme cu portarea, atunci utilizatorii trebuie să se adreseze furnizorilor în reţeaua în care au intenţionat să-şi porteze numerele şi dacă lucrurile nu sunt lămurite să contacteze ANCOM.
„Pentru că, în ultima perioadă, numărul celor care solicită anularea portării unui număr de telefon a crescut semnificativ, ANCOM readuce în atenţia utilizatorilor finali faptul că acest lucru se poate realiza exclusiv de către titularul numărului, la operatorul la care a solicitat portarea, cu cel puţin 24 de ore înainte de data şi ora stabilite pentru finalizarea procesului de portare”, au transmis reprezentanţii ANCOM.
Ei prezintă şi care sunt condiţiile de anulare a portării.
Astfel, mai întâi, utilizatorul depune cererea de anulare a portării la operatorul unde a solicitat iniţial portarea (furnizorul acceptor). Formularul tip pentru cererea de anulare a portării poate fi obţinut de la furnizorul acceptor. Dacă solicitarea de portare a fost depusă prin mijloace de comunicare la distanţă, cererea de anulare poate fi transmisă furnizorului acceptor într-un mod similar.
”Cererea trebuie depusă cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data convenită de utilizator împreună cu operatorul pentru realizarea portării. Atât pentru realizarea efectivă a portării, cât şi pentru calcularea termenului de portare/anulare a portării se iau în considerare doar zilele lucrătoare. După primirea cererii de anulare, furnizorul are obligaţia de a confirma primirea şi procesarea acesteia, informând utilizatorul despre statusul cererii de anulare. Este foarte important ca utilizatorii să solicite şi să păstreze o dovadă a primirii şi acceptării cererii de anulare a portării de către furnizor”, au transmis reprezentanţii ANCOM.
Ei subliniază că respectarea termenului limită de 24 de ore înainte de data stabilită pentru portare (care poate fi doar zi lucrătoare) este esenţială în procesul de anulare a portării. Neîncadrarea în termenul legal presupune procesarea cererii de portare, iar un proces de portare finalizat nu mai poate fi anulat.
Portarea, precum şi anularea portării se pot solicita doar de către titularul contractului sau reprezentantul legal al acestuia.
ANCOM afirmă nu este în măsură să dispună anularea unui proces de portare întrucât nu se poate substitui demersurilor ce trebuie realizate de către părţile (furnizor acceptor şi utilizator) implicate în acest proces.
”Având în vedere că multe din cererile de anulare sunt depuse de utilizatori în contextul primirii unei contraoferte de la furnizorul donor, ANCOM le recomandă să discute în prealabil cu operatorul actual, informându-l despre intenţia de portare. Acest demers ar putea conduce la o renegociere a contractului deţinut şi, implicit, utilizatorii ar putea obţine oferte mai bune de la operatorul actual şi ar putea, încă de la acel moment, să evalueze opţiunile disponibile. Totodată, utilizatorii pot stabili împreună cu furnizorul acceptor o dată mai îndepărtată pentru efectuarea portării (între 3 şi 25 de zile lucrătoare), astfel încât să aibă posibilitatea de a transmite la timp o cerere de anulare a portării, în cazul în care se răzgândesc”, a mai precizat sursa citată.
De asemenea, ANCOM încurajează toţi utilizatorii să fie atenţi la termenele şi condiţiile aplicabile în procesul de portare şi anulare a cererii de portare, pentru a evita eventualele neplăceri sau costuri suplimentare.
”În cazul oricăror probleme întâmpinate pe parcursul procesului de portare, utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor în reţeaua cărora au intenţionat să-şi porteze numerele (furnizorii acceptori). În situaţia în care cele semnalate nu sunt soluţionate sau clarificate de furnizori, utilizatorii se pot adresa ANCOM”, au mai anunţat reprezentanţii ANCOM.