Accidentul feroviar de la Bănița s-a produs din cauza unui cumul de factori

Eroarea umană și viteza excesivă sunt două dintre cauzele care au dus la producerea accidentului feroviar de anul trecut de la Bănița. AGIFER a finalizat ancheta și a făcut public raportul, care indică din ce cauze s-a produs tragedia feroviară în care doi oameni și-au pierdut viața.

Cauza directă a producerii accidentului feroviar o constituie creşterea puternică a forţelor laterale care acţionau la nivelul roţilor locomotivei, fapt ce a condus la depăşirea limitei de stabilitate la deraiere. Aceasta s-a produs ca urmare a faptului că, la circulaţia pe o zonă situată în curbă, viteza trenului (92 km/h) a depăşit cu 130% viteza maximă admisă pe secţia de circulaţie (40 km/h). Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe pozitia „închis”, conducta generală de aer să fie astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia”, arată raportul AGIFER.

Același raport scoate la iveală și o altă problemă majoră. Personalul locomotivei era afectat de consumul de alcool, dar și de oboseală

„Starea fizică a personalului de locomotivă afectată de: consumul de băuturi alcoolice în timpul desfăşurării activităţii; oboseala acumulată în intervalul de timp cuprins între plecarea de la domiciliu şi momentul producerii accidentului, oboseală manifestată, în cazul mecanicului de locomotivă, pe fondul vârstei de 67 de ani”, mai notează raportul.

În urma producerii acestui accident feroviar grav s-a produs decesul personalului de locomotivă (mecanicul de locomotivă şi mecanicul ajutor). Ancheta specialiștilor mai arată și faptul că marfarul a avut un parcurs neobișnuit

“Conform datelor descărcate din memoria instalaţiei de vitezometru (IVMS) de pe locomotiva EA 759, la 204 metri după plecarea trenului de marfă nr.50457 din halta de mişcare Pietrele Albe şi atingerea unei viteze de 12 km/h, trenul a oprit neitineraric, iar după două scurte mişcări în sensul de mers al trenului, cu viteza de până la 1 km/h, respectiv, 3 km/h, trenul şi-a continuat mersul după o staţionare totală de 5 minute şi 24 secunde. Această oprire a trenului a fost observată de IDM din halta de mişcare Pietrele Albe, dar datorită configuraţiei terenului şi a traseului căii, locomotiva aflându-se în tunel la momentul opririi trenului, nu a putut lua legătura, prin intermediul staţiei RTF, cu personalul de locomotivă pentru a afla motivul opririi trenului”, mai menționează în raport.

Trenul a rămas fără frâne, fapt observat după trecerea acestuia prin halta de la Bănița.

“De la staţia CFR Petroşani, trenul de marfă nr.50457 şi-a continuat mersul fără oprire, trecând prin staţia CFR Băniţa, conform înscrisurilor din registrul RUCLCM al staţiei, pe linia IV directă, la ora 14:25. Trecerea trenului prin staţia CFR Băniţa s-a făcut instrucţional, iar la supravegherea prin defilare a trenului de către IDM de serviciu acesta nu a sesizat nimic deosebit în circulaţia trenului, observând personalul de locomotivă la post în cabina de conducere a locomotivei. Viteza de circulaţie a trenurilor de marfă, conform livretelor de mers pe secţia de circulaţie Petroşani – Băniţa este de 60 Km/h, iar pe secţia Băniţa – Pui, 40 km/h. La aproximativ 3–4 minute după trecerea trenului de marfă prin staţia CFR Băniţa, salariaţii administratorului de infrastructură cât şi ai operatorilor de transport feroviar prezenţi pe secţia de circulaţie Livezeni – Subcetate, au auzit la staţiile RTF solicitarea făcută de personalul de locomotivă al trenului de marfă nr.50457, către halta de mişcare Merişor, de a i se asigura cale liberă întrucât nu poate frâna trenul. La scurt timp după recepționarea acestui apel, IDM de serviciu din staţia CFR Băniţa a observat pe aparatul de comandă al instalației CED, că anumite secţiuni de linie izolate au rămas ocupate, iar participanţii din trafic au constat lipsa tensiunii în linia de contact. În tot acest timp, IDM de serviciu din halta de mişcare Merişor a încercat să ia legătura cu personalul de locomotivă pentru a le comunica că trenul de marfă nr.50457 are asigurată trecerea prin halta de mişcare, dar fără a primi un răspuns în acest sens”, mai arată raportul.

De la localnicii din zonă, şi ulterior prin intermediul Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă – 112, s-a comunicat că în zonă s-a produs deraierea unui tren. La deplasarea pe teren a personalului administratorului de infrastructură feroviară publică s-a constatat faptul că, în jurul orei 14:30, între staţia CFR Băniţa şi halta de mişcare Merişor, pe firul I de circulaţie, la km 62+940, s-a produs deraierea şi răsturnarea locomotivei de remorcare EA 759 şi a primelor 14 vagoane din compunerea trenului de marfă nr.50457. Ca urmare a producerii acestui accident feroviar au fost înregistrate avarii importante la infrastructura căii ferate, la locomotiva de remorcare EA 759 şi la cele 14 vagoane de marfă deraiate. Circulaţia feroviară pe distanţa de circulație Petroşani – Pui a fost închisă pe ambele fire de circulaţie, de la data producerii accidentului feroviar 08.04.2017, ora 14:30, până la data de 14.04.2017, ora 11:25, cînd a fost redeschisă circulaţia pe firul I de circulație, cu restricţie de viteză de 30 km/h . Accidentul feroviar s-a produs în luna aprilie a anului trecut, iar în urma acestuia cei doi mecanici ai locomotivei și-au pierdut viața.

 

Monika BACIU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *