Tehnologii în slujba vieţii. Cum arată viitorul 112
Inovaţiile apărute pe piaţă vor revoluţiona modul de funcţionare a sistemului din spatele dispeceratelor 112. Puse în slujba vieţii, noile tehnologii vor scurta semnificativ timpul de intervenţie. Mai mult, dispecerii care preiau apelurile vor oferi asistenţă telefonică tot mai specializată: vor da indicaţii precise oamenilor despre procedurile care trebuie aplicate în diverse situaţii.
Specialiştii au deja conturate mai multe metode prin care să folosească inovaţiile apărute pe piaţă: „Este clar că noile tehnologii vor împinge şi dispecerizarea într-o nouă eră pentru care trebuie să fim pregătiţi, cu aparatura modernizată.
Tehnologia aduce mereu lucruri noi – vorbim despre brăţări dotate cu butoane care vor fi conectate la dispeceratele integrate, senzori care pot fi aplicaţi pe brăţări care vor monitoriza parametri vitali şi vor transmite datele în sistemul 112. În viitor şi autoturismele vor fi dotate standard cu senzori de accident. Aceştia vor înregistra exact locul în care s-a produs coleziunea şi vor transmite informaţia în dispecerat. Viitorul sună bine, dar diferit de cum ştim noi”, spune maior Anemona Doda de la Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Hunedoara.
Autorităţile au ajuns la concluzia că salvarea de vieţi este foarte eficientă când cei aflaţi la faţa locului pot aplica procedurile de urgenţă corect. Cum doar o mică parte a populaţiei cunoaşte manevrele de prim ajutor, dispecerii sunt cei care se vor specializa şi vor avea cunoştinţe vaste care vor fi transmise prin telefon celor din jurul victimei.
„Medicii au propus ca salvarea de vieţi să se facă prin intermediul dispecerului. În Statele Unite ale Americii şi în ţările europene dezvoltate, dispecerii pot oferi informaţii elaborate şi complexe apelantului şi să coordoneze resuscitarea cardio-pulmonară prin telefon. Dacă oriunde în lume, un echipaj poate să ajungă în zece minute la un caz, se consideră că un dispecer este la locul respectiv în câteva secunde prin intermediul telefonului şi să salveze vieţi”, explică maior Anemona Doda.
Medicii cred că se poate astfel salva timp valoros. Dr.Valeria Filimon, şefa Serviciului Judeţean de Ambulanţă a coordonat personal un astfel de caz prin telefon, prin dispeceratul 112, în cazul unui băieţel de trei ani. „Era un copil care nu respira şi părinţii ne-au alertat. Am avut parte de oameni foarte înţelegători care au înţeles urgenţa. Efectiv, am lucrat cu ei la telefon, le-am spus ce trebuie să facă până la sosirea echipajului. Tatăl a fost foarte receptiv şi a făcut compresiuni toracice la indicaţia medicului şi în ritmul indicat de mine prin telefon. I-am explicat tot de la poziţia în care trebuie pus copilul, la gesturile pe care trebuie să le facă, cât de tare trebuie apăsat. Sunt astfel de situaţii la persoanele inconştiente, la crizele comiţiale, la epistaxis”, spune dr. Valeria Filimon. Datorită ei, prin explicaţii transmise la telefon, în timp ce bătea ritmul cu mâna în masă şi datorită tatălul care şi-a păstrat cumpătul şi a aplicat manevra corect, băieţelul a fost salvat.
Dispeceratele 112 sunt în plină modernizare, spun cei din Sistemul de urgenţă din judeţ: „Sistemul va creşte în continuare prin sprijinul colegilor de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, atât la partea de software, cât şi partea de hard. Vorbind de soft, în prezent, s-a dezvoltat o aplicaţie prin care se poate localiza – cu acceptul apelantului – poziţia din care se face apelul. Acoperirea este destul de mare şi în judeţul Hunedoara unde avem multe zone montane şi nu există semnal GSM”, spune lct col. Claudiu Achim, prim adjunctul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. Aplicația „Apel 112” pentru telefoane mobile permite transmiterea coordonatelor GPS la momentul inițierii apelului către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112. Aplicația este gratuită, poate fi descărcată și instalată pe telefonul mobil din magazinele de aplicații Google Play și App Store. Este compatibilă cu telefoanele mobile cu sisteme de operare Android și iOS. Versiunile minime suportate de sistemele de operare ale telefoanelor mobile sunt iOS 5 și Android 4.4. Obţinerea unei informaţii de localizare mai precisă este utilă mai ales în cazurile în care apelanţii nu pot furniza sau nu cunosc detalii despre zona în care se află, dar şi pentru filtrarea mai eficientă a apelurilor false, prin compararea locaţiei declarate de apelant cu cea furnizată de sistemul de localizare.
Nu este singura noutate în ceea ce priveşte Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU). „Se lucrează şi la o reconfigurare a soft-ului, dar şi la schimbarea echipamentelor hard din toate dispeceratele din ţară. Softul care există acum oferă posibilitatea dispecerilor ce reurse au la dispoziţie, să observe în timp real şi maşinile pe hărţi digitale, baza de date. Numărul 112 a apărut din necesitate şi, la nivelul Uniunii Europene, s-a implementat din anii 90 pentru ca oamenilor să le fie mai uşor atunci trebuie să alerteze autorităţile. Noi, la nivelul judeţului Hunedoara, suntem cu un pas înainte pentru că noi am integrat toate structurile care au atribuţii în gestionarea apelului 112. Atunci, când ajunge un apel, toate autorităţile intră în posesia informaţiei şi pot analiza şi decide care este resursa şi ce măsură se poate adopta mai eficient”, explică lct col. Claudiu Achim. Este vorba de colaborarea directă cu salvamontiştii hunedoreni: „La noi, relaţia cu dispeceratul integrat merge foarte bine, nu mai avem „telefonul fără fir” prin care primeam informaţii, dar nu puteam cere detalii de la apelant. Noi adresam o întrebare şi înapoi venea răspunsul la altceva. Acum intrăm în discuţie direct cu apelantul prin tehnologia 112 şi ştim exact ce informaţii trebuie să cerem despre zonă sau despre tipul accidentului”, spune Ovidiu Bodean, şeful Serviciului Judeţean Salvamont Hunedoara.
Conform calendarului de implementare, proiectul “Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență” se va încheia la sfârșitul anului 2020. Sistemul unic de urgenţă 112 are ca obiectiv salvarea vieţii, protejarea sănătăţii, a proprietăţii şi a mediului şi funcţionează în România din 2005. În acel an, numerele individualizate pe care înainte se alertau instituţiile statului au fost înlocuite cu apelativul 112. Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) este un ansamblu integrat de aplicaţii, echipamente şi reţele de comunicaţii şi tehnologia informaţiei, care realizează puncte publice de acces al cetăţeanului la agenţiile specializate de intervenţie şi care permite răspunsul adecvat urgenţei semnalate. Interfaţa publică de acces este realizată prin integrarea în cadrul sistemului a centrului unic pentru apeluri de urgenţă cu dispeceratele agenţiilor specializate de intervenţie.
Laura OANĂ