Carmen Hărău: Concedierile bat la ușa sistemului public
În data de 3 februarie 2017, Camera Deputaţilor, în calitate de cameră decizională, a aprobat, cu o majoritate fragilă de voturi, Legea nr. 5 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017. La art. 2 din această lege s-a precizat explicit faptul că „Plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, este de 7,8% în anul 2017 şi de 7,7 % în anul 2018”. Mai precis, plafonul nominal al cheltuielilor de personal al bugetului general consolidat se ridică la suma de 63,88 miliarde lei, insuficient pentru asigurarea finanţării salariilor în plată la acea dată! Mai mult decât atât, în ipoteza, puţin probabilă, a implementării majorărilor salariale prevăzute în proiectul privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, impactul bugetar suplimentar generat de aceasta, estimat la 5,1 miliarde de lei, numai pentru a doua jumătate din anul 2017, excede, de asemenea plafonului aprobat pentru cheltuielile de personal. În aceste condiţii, Domnul ministru al finanţelor publice se află în situația imposibilă de a face niște alegeri, fiind prizonier ca-ntr-o menghină. Joacă în spațiul îngust dintre conștința sa profesională și dispozițiile hazardate ale șefului de partid.
Va promova un proiect de lege pentru modificarea aprobată prin Legea nr. 5/2017, pentru completarea fondului de salarii? La ce nivel şi cu ce impact asupra deficitului structural pentru următorii trei ani?
Va respecta, sau nu, preverile Tratatului privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul U.E. în ceea ce privește solicitarea unui punct de vedere ex ante asupra dezechilibrelor bugetare? Comisia Europeană este pe cale să declanşeze procedura privind deficitul excesiv, cu toate consecințele aferente : amenzi usturătoare, înăsprirea condițiilor negociate de Banca Europeană de Investiții. Se poate ajunge chiar și la suspendarea sau pierderea finanțării din fonduri europene structurale și de coeziune. Comisia Europeană a avertizat, deja, România că există o abatere semnificativă de la obiectivul bugetar pe termen mediu, mult-discutatul MTO, și a trimis o solicitare Consiliului Uniunii Europene să ia măsuri.
Îmi este greu să cred că specialistul în finanțe, Ștefan Viorel, actualul ministru, își va lega numele de o astfel de catastrofă financiară națională, chiar dacă este dictată de Daddy-Dragnea. Iar dacă nu va promova majorarea plafoanelor de cheltuieli de personal, putem gândi că, prin art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017, guvernul și-a asigurat o altă soluție… Dacă acest articol de lege îşi va produce efectele, se va întâmpla ceea ce anticipaserăm noi, liberalii, încă de la aprobarea Legii bugetului de stat pentru anul 2017. Ordonatorii de credite (vinovații de serviciu!) vor fi obligați să deschidă robinetul concedierilor în sistemul public!
Și atunci, scapă cine poate!
Senator PNL
Eleonora-Carmen HĂRĂU