Voluntari în şcoală. Ambasadori antibullying
„M-am săturat! Nu-i mai suport, nu vreau să mă întorc la şcoală, nu vreau să-mi mai văd colegii niciodată!” – sunt vorbele rostite printre hohote de plâns de o copilă, undeva, la poarta unei şcoli. Se întâmplă tot mai des ca părinţii să audă astfel de cuvinte şi să nu ştie la cine să apeleze pentru rezolvarea lor. Specialiştii spun că violența școlară reprezintă una dintre problemele cele mai complexe sub aspectul impactului socio-emoțional și educațional în rândul elevilor. Iar bullying-ul este forma de violență cu cea mai mare frecvenţă în rândul copiilor şi tinerilor.
Este motivul pentru care Anca Olariu, consilier școlar la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Hunedoara a pus în practică o campanie inedită: a strâns o echipă de elevi entuziaşti din clasele a VI-a și a VII- a de la Liceul Tehnologic Ovid Densușianu din Călan. Sub coordonarea sa, zece voluntari au desfășurat în cursul lunii trecute tot felul de activități menită să prevină violența, bullying-ului şi cyberbullying-ului.
Alexandra, Sara, Filip, Ianis, Ioana, Sebastian, Timeea, Maria, Raluca și Mihai s-au implicat cu trup şi suflet în activitățile cu elevii din ciclul primar. Ei s-au străduit să dezvolte la colegii lor mai mici atitudini și modele de comportamente nonviolente. Pentru asta, au apelat la metode şi activități diverse: s-au imprimat tricouri cu mesaje antibullying şi antiviolență, s-au creat materiale informative pe înţelesul celor mici, s-au împărţit brățări antibullying şi s-au vizionat filmulețe care promovează toleranța, înțelegerea şi respectul pentru cei din jur. „Sunt încântată că am avut posibilitatea de a participa la aceste proiecte.
Activitățile sunt utile și au avut un mare impact în rândul colegilor noştri mai mici din clasele primare”, spune Alexandra Ilie, elevă în clasa a VI a D, în timp ce colegul ei de echipă, din a VI a A, Filip Olariu povesteşte: „Am avut o interacțiune pozitivă cu copiii. Au fost atenți și curioși, am făcut o echipă tare frumoasă împreună. Am încercat să-i învățăm ce este bine să facă atunci când se confruntă cu probleme, să pună în aplicare strategii nonviolente şi să ceară ajutorul unui adult.”
Conducerea unităţii şcolare unde s-au desfăşurat aceste activităţi inedite cu voluntari a felicitat iniţiativa: „Acest gen de proiecte reprezintă unul dintre pașii care trebuie făcuți pentru combaterea unui fenomen, care, din păcate, a devenit o constantă a ultimilor ani în şcolile din țara noastră. Salutăm implicarea elevilor participanți si sperăm ca exemplele de bune practici oferite colegilor mai mici să aibă un efect pozitiv”, declară Alexandru Pârlițeanu, director adjunct al Liceului Tehnologic Ovid Densușianu Călan.
La sfatul consilierului școlar, s-a exersat medierea de conflicte prin joc de rol şi s-au făcut exerciţii practice de modelare comportamentală.
Astfel, pentru micuţi s-au identificat reguli de comportare în familie, în școală şi în societate: „Prin participarea la aceste proiecte, am urmărit dezvoltarea abilităților elevilor de relaționare pozitivă și de gestionare a situațiilor conflictuale, identificarea unor modalităţi non-agresive de rezolvare a acestora, conștientizarea elevilor despre necesitatea diminuării cazurilor de violență și medierea conflictelor.
Cred cu tărie că aceste activități au constituit contextul necesar de învățare a unor comportamente alternative sănătoase de interacțiune, de cooperare și un mai bun control emoțional.
Le mulțumesc elevilor voluntari pentru toată implicarea lor în implementarea acestor activități, elevilor beneficiari şi cadrelor didactice care ne-au susținut în acest demers.
De asemenea, mulţumesc conducerii Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Hunedoara pentru susținere și pentru buna colaborare avută de fiecare dată în diferite proiecte educaționale, coordonatorilor de proiect din cadrul CJRAE Hunedoara și conducerii Liceului Tehnologic Ovid Densușianu Călan pentru sprijinul acordat acestor demersurile educative”, spune Anca Olariu.
Consilierul școlar coordonează două proiecte la nivelul unității de învățământ. Este vorba de „O săptămână fără violență” şi „Ambasadorii antibullying”, ambele organizate de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Hunedoara împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Succesul activităţilor antibullying realizate cu elevi voluntari este garantat. Copiii ştiu exact ce se întâmplă în şcoli şi reuşesc să ajungă cu mesajele şi exemplele pozitive la colegii din clasele mici. Activitățile de prevenire a violenței şcolare vor continua și în perioada următoare.
Laura OANA