Administrație dinamică la Deva (IV)
Parteneriat cu Consiliul Județean
În acest moment există dorința cel puțin din partea administrației locale pentru crearea unui parteneriat cu Consiliul Județean. Primul semn este alocarea sumei de 450.000 lei din bugetul local pe 2018, față de 30.000 lei anul trecut, pentru Spitalul Județean de Urgența Deva. Suma va fi folosită pentru investiții în aparate medicale performante și este bine de știut că spitalul nu este în subordinea primăriei, dar deservește în proporție de 60% populația municipiului. Mai mult Florin Oancea propune conducerii Consiliului Județean un parteneriat pentru realizarea pasajului suprateran rutier și pietonal către cartierul Grigorescu. În proiectul european este prevăzut un singur pasaj suprateran rutier și pietonal și doua pasaje pietonale. Mai este nevoie de încă un pasaj în zona Bălata, deoarece dezvoltarea zonei trebuie privită pe o perioadă mai lungă de timp. În 18 Februarie va avea loc prima întâlnire aplicată pentru a stabili cum se vor sprijini cele două administrații pentru proiectele comune ce se vor finalizate. Pentru 2018, administrația locală a prevăzut realizarea studiului de fezabilitate pentru construirea acelui pasaj suprateran pietonal, dorind ca până la sfârșitul anului să se finalizeze și etapa de proiectare, urmând ca apoi să găsească surse de finanțare. Investiția nu poate fi suportată doar din bugetul local și atunci Oancea dorește să intre în parteneriat cu Consiliul Județean sau să obțină fonduri guvernamentale.
Propunerea primarului este ca instituțiile să se ocupe de administrație și nu de politică și în acest fel cetățenii vor avea de câștigat.
Parcări cu plată
Primarul Florin Oancea declară că în municipiul Deva sunt încă străzi care nu au rețele de utilități, cu toate că este municipiu reședință de județ. Și-a propus ca în 2018 să finalizeze toate lucrările de investiții pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare, iluminat stradal și modernizare stradală.
Există un deficit mare de locuri de parcare. Soluția ar fi realizarea de parcări între blocuri acolo unde se poate și legislația permite, existând deja studii de fezabilitate pregătite și se vor suplimenta astfel locurile de parcare. Dar nu vor fi suficiente. În etapa a doua, când se va debloca linia de credit, se va începe realizarea de parcări supraterane cu structură metalică. Există 4 zone în municipiul Deva în care se pot construi parcări supraterane pe structură metalică, această soluție asigurând o perioadă scurtă de realizare, cu costuri mult mai mici decât la o parcare clasică. Primarul a constatat că Deva este printre singurele municipii reședință de județ din România în care parcările nu sunt taxate. Chiar dacă în perioada următoare vor fi unii nemulțumiți parcările în Deva vor fi cu plată. Dar Florin Oancea dorește ca pe lângă soluția taxării, primăria să vină și cu soluții alternative și în situația în care poliția locală descoperă șoferi care parchează ilegal dar sunt la prima abatere, să acorde doar avertisment, urmând ca la a doua abatere să dea amendă. Logic este ca primăria să ofere posibilități de parcare cu plată, dar în paralel să crească și numărul locurilor de parcare.Va fi o perioadă în care unii vor aprecia măsurile, alții vor fi nemulțumiți, dar spune domnia sa, aceasta este normalitatea. Vrem să crească calitatea vieții în Deva ca în alte orașe din România, pentru aceasta trebuie să plătim, dar să fie un preț corect și un serviciu civilizat. Orice serviciu se plătește, dar în momentul în care plătim, trebuie să fim și mulțumiți de el. Acest lucru vrea să-l imprime primarul Florin Oancea, atât în primărie dar și în rândul cetățenilor.
Rămâne de văzut cum se vor obișnui cetățenii cu noile reguli. Pe de o parte funcționarii din primărie vor trebui să dea dovadă de un comportament civilizat, pe de altă parte, devenii să înțeleagă că trebuie să plătească pentru serviciile de calitate.
Mircea GOIAN