Autostrada A1 Holdea – Margina: Întârzieri în lucrări și controverse privind termenele de execuție
Ministerul Transporturilor a anunțat că proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina va fi predat de către UMB în luna viitoare, însă nu s-a stabilit încă o dată exactă pentru începerea lucrărilor. Ministrul Sorin Grindeanu a explicat că pentru secțiunea cu tuneluri și ecoducte se va emite un Aviz de Mediu. Acesta a menționat că nu știe despre existența unei păduri pe traseu, deși a semnat un ordin pentru defrișarea acesteia.
Proiectarea și aspectele birocratice au fost finalizate în mare parte, iar ministrul a avut discuții cu constructorul pentru a avansa la etapa de execuție, cu mențiunea că vremea de iarnă poate influența momentul în care se va începe construcția. Cu privire la pericolele legate de animale, ministrul Grindeanu a menționat că nu există urși pe traseu.
„Marginea – Holdea, celebra bucată a lotului cu urși. S-a terminat mare parte din ce ține de proiectare, de birocrație. Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție. E vreo pădure acolo? Eu nu știu… că urși chiar nu sunt. Eu știu aproape sigur că săptămâna aceasta iese Acordul de Mediu, ce au cerut ei legat de partea de mediu, din moment ce luna viitoare va fi acceptată partea de birocrație”, a declarat Sorin Grindeanu.
Deși anterior au fost anunțate termene pentru începerea lucrărilor, nu există un termen precis în prezent. Pentru tunelurile de pe A1, estimările oficiale indică un termen de aproximativ 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușeală, și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testarea acestora.
Contractul pentru lotul Margina – Holdea a fost semnat în octombrie 2022 între CNAIR și UMB, iar etapa de proiectare a început în decembrie 2022. Durata totală de proiectare este de 11 luni. Lucrările, care includ tuneluri și ecoducte, vor fi realizate de către Asocierea UMB – Euro Asfalt, cu o durată totală de 45 luni, din care primele 11 luni sunt dedicate proiectării, iar celelalte 34 luni pentru execuție.
Ministerul Transporturilor a invocat anterior dificultăți legate de protecția mediului și prezența animalelor mari, dar Comisia Europeană a asigurat finanțarea nerambursabilă pentru proiectul autostrăzii Lugoj – Deva, subliniind necesitatea construirii acesteia. Lotul Holdea – Margina are o lungime de aproximativ 10 km, din care 2 km sunt reprezentați de tuneluri cu galerii duble.
Monika BACIU
Specialiștilor.
Face 2 km de tunel in 3 ani ?
Așa repede ? De ce nu-l faceți mă la suprafață ?
Că tunelul se face mai repede la suprafață!
V-ați interesat să vedeți cît sa lucrat pe salva Vișeu sau pe Bumbesti Livezeni ? Cite tunele au făcut ? In ce condiții ?